آمریکا به عقب نشینی تهران از شرط خود در مذاکرات احیای برجام پاسخ نداده است

دوشنبه, 30ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

ابراهیم رئیسی: مردم اوکراین قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند

ابراهیم رئیسی 

جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای عقب نشینی از شرط خود برای احیای برجام اعلام کرده است، اما، دولت آمریکا هنوز به پیشنهاد جدید تهران پاسخ نداده است. نشریۀ “میدل ایست آی” با اعلام این خبر افزود :دولت ایران پذیرفته که از شرط خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی صرف نظر کند، اما، در عین حال از  آمریکا خواسته است که تحریم های خود را علیه قرارگاه خاتم الانبیاء، بزرگترین هولدینگ اقتصادی سپاه پاسداران و خاورمیانه لغو کند.

ظاهراً مقامات آمریکا با این پیشنهاد موافقت نکرده اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، بار دیگر گفت که تهران باید از طرح مسائل بیگانه با برجام صرف نظر کند. او تأکید کرد که اگر تهران خواستار سازش های بی ارتباط با برجام از سوی آمریکا است، باید متقابلا سازش هایی فرای برجام انجام بدهد از جمله باید با امضای توافقی بپذیرد که مقامات کنونی یا پیشین آمریکا را ترور نخواهد کرد.  

یک منبع دیگر به “میدل‌ایست آی” گفته است که آمریکا در عین حال خواستار انتشار علنی چنین توافقی شده است زیرا دو طرف هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند.

یک تحلیلگر ایرانی به “میدل‌ایست آی” گفته است که پذیرش چنین توافقی برای دولت رئیسی بسیار پرهزینه خواهد بود به ویژه این که رهبران جمهوری اسلامی قبلاً تهدید کرده‌اند که قاتلان قاسم سلیمانی از جمله دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا، را مجازات خواهند کرد.

همین منبع سپس افزوده است که چشم پوشی از شرط خروج سپاه از فهرست گروه های تروریستی نیز برای دولت رئیسی بسیار دشوار خواهد بود و به پایه های آن در میان جریان های افراطی لطمه وارد خواهد آورد. در عین حال، فشار اجتماعی بر ابراهیم رئیسی و علی باقری سرپرست مذاکرات ایران در وین به دلیل تاثیرات مخرب تحریم های اقتصادی بر معیشت مردم بسیار بالا گرفته است و این همه موقعیت رئیسی را از هر لحاظ بسیار شکننده  و دشوار ساخته است.  

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.