حضور ۹ داوطلب بالای ۷۳ سال و ۴ داوطلب ۱۳ ساله در کنکور امسال

چهارشنبه, 1ام تیر, 1401
اندازه قلم متن
حضور ۹ داوطلب بالای ۷۳ سال و ۴ داوطلب ۱۳ ساله در کنکور امسال

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که ۹ داوطلب بالای ۷۳ ساله و ۴ داوطلب ۱۳ ساله در کنکور امسال شرکت کردند گفت: این داوطلبان از ۵ شهر تهران، شیراز، کرج، آمل، و اردبیل در رشته های مختلف تجربی، انسانی و ریاضی و هنر کنکور شرکت کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد به تشریح نحوه برگزاری  کنکور  ۱۴۰۰ از هفته آینده برگزار خواهد شد پرداخت و گفت: برگزاری کنکور ۱۴۰۱ از روز چهارشنبه هفته آینده با رقابت داوطلبان رشته های هنر آغاز می شود و تا روز شنبه به مدت ۴ روز ادامه دارد.

وی در ادامه با تاکید بر این که تغییرات بسیار خوبی از نظر شکلی در کنکور  امسال اتفاق  افتاده است گفت: در حوزه تغییرات شکلی ما توانستیم روز گذشته اولین دستگاه فوق پیشرفته اسکنر را که پاسخ نامه ها را اسکن می کند خریداری کنیم. ما در سالهای گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار پاسخ  نامه در کنکور داشتیم که این آمار  به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار پاسخنامه افزایش پیدا کرده است که دستگاه خریداری شده می تواند پاسخنامه را با سرعت بالایی اسکن کند.

رئیس سازمان سنجش  آموزش کشورتصریح کرد: علت افزایش  پاسخنامه ها در کنکور امسال این بود که ما تعداد دفترچه ها و  پاسخنامه ها را افزایش دادیم و اما سالهای گذشته صرفا یک پاسخنامه و یک دفترچه در بین داوطلبان توزیع می شد.

دکتر پورعباس به آمار مسن  ترین ها و جوان ترین های کنکور  ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت : امسال ما دو داوطلب ۸۱ ساله، ۱ نفر ۷۸ ساله، ۲ نفر ۷۵ ساله و ۳ نفر ۷۴ ساله و همچنین یک نفر نیز ۷۳ ساله به عنوان داوطلب کنکور داریم و ۴ داوطلب نیز ۱۳ ساله هستند که این داوطلبان از شهرهای مختلف شیراز،  تهران، کرج، آمل و اردبیل در رشته  های مختلف تجربی،  انسانی و ریاضی و زبان در آزمون شرکت کردند.

دکتر پورعباس در خصوص نحوه تامین امنیت کنکور ۱۴۰۱ نیز گفت: ۹۵ درصد شبکه های اجتماعی و متخلف   با انگیزه اخاذی و گرفتن پول از داوطلبان تشکیل شدند. در حالی که هیچ فعالیتی در خصوص کشف و ارائه سوال ندارند. در واقع آنها از داوطلبان یک مدرک شناسایی عکس دار دریافت می کنند و از این مدارک به عنوان برگ برنده برای ادامه اخاذی های خود استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: توصیه ما به داوطلبان این است که  از گزارش کردن فعالیت این گروههای متخلف نترسند و قبل از برگزاری کنکور حتما از این شبکه ها خارج شوند. چرا که عضویت آنها یا حتی  پدر و مادر داوطلبان در این گروهها و  شبکه ها جرم تلقی می شود.

رئیس سازمان  سنجش و آموزش کشور خاطر نشان کرد: عده ای از متخلفان سعی می کنند به سئوالات کنکور دسترسی  پیدا کنند در حالی که یکی از سخت ترین قرنطینه های ممکن در بخش سوال ها  انجام می شود و ما  دفترچه ها و پاسخ نامه ها را به هم پیوند کرده و در یک نایلون  پلمب می کنیم و این دفترچه های شخصی سازی شده  توسط خود داوطلبان باز می شوند.

وی تاکید کرد: تلاش برای  دسترسی به سئوالات از سوی متخلفان زمانی آغاز می شود که دفترچه توسط داوطلب  باز می شود و ممکن است افرادی خود داوطلبانه بخواهند با دوربین  های پیشرفته نظیر انگشتر، کراوات یا دگمه دوربین دار هستند عکس بگیرند و تقلب کنند اما ما این افراد حرفه ای را شناسایی کردیم و در جلسه آزمون نیز شناسایی این افراد ادامه دارد و مجازات های سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده  است. به طوری که اگر این تخلف  توسط داوطلب اتفاق بیفتد محرومیت ۱۰ ساله و اگر توسط غیر داوطلب صورت بگیرد تا ۵ سال زندان برای آنها در  نظر گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطر نشان کرد: ما برای این که  با تخلف در آزمون مقابله کنیم اقدامات زیادی انجام داده ایم مثلا حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد که داوطلب بتواند از دفترچه سوالات عکس بگیرد و به بیرون از جلسه آزمون ارسال کند و ۳۰ دقیقه هم طول می کشد کلید ساخته شود و ۳۰ دقیقه هم زمان می برد این کلید به دست داوطلب برسد. به همین جهت ما  دفترچه ها را به ۳ دفترچه تقسیم کردیم و داوطلب بعد از  پاسخ به هر  دفترچه موظف است آن را تحویل دهد . به همین جهت  فرصت تقلب از بین می رود.  در حالی که در سالهای گذشته پاسخنامه ها و دفترچه ها ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه  در اختیار داوطلبان بود و فرصت تقلب بسیار بود و امنیت کاهش پیدا می کرد.                                   

دکتر پورعباس خاطر نشان کرد:  امسال بازرسی های بدنی و فیزیکی از داوطلبان به شدت افزایش پیدا می کند و افراد اجازه آوردن موبایل اصلا به جلسه آزمون را ندارند و اگر موبایلی بیرون از جلسه روشن باشد داوطلب متقلب شناخته می شود و بردن موبایل در سر جلسه آزمون تا ۵ سال محرومیت همراه دارد و اگر موبایل روشن در درب ورودی آزمون تحویل داده شود تقلب محسوب می شود. چرا که ما به کمک ابزارهایی که از سوی شرکت های دانش بنیان ساخته شده است می توانیم داوطلبانی که این موارد را رعایت نمی کنند شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: سئوالات کنکور ۱۴۰۱،  محتوایی هست و هر سوال ۴ گزینه دارد که بر اساس محتوای کتاب طراحی شده است.

رئیس سازمان سنجش همچنین از هوشمند شدن گرایش در رشته های پرستاری خبر داد  و گفت: در واقع وضعیت طوری شده است که داوطلبان بازار کار رشته های خود را انتخاب می کنند واین گونه نیست که مانند گذشته،   توصیه های پدر و مادر در انتخاب رشته داوطلبان موثر باشد و وضعیت بازار کار  جایگزین توصیه  ها برای هدایت تحصیلی شده است. مثلا نرخ قبولی دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازار کار  تضمین شده در بالای جدول قرار گرفته است.  اما در رشته های  ریاضی به دلیل رکود حوزه فنی کشور، گرایش داوطلبان کمتر شده است و پیش بینی ما این است که از امسال  به دلیل رونق اقتصادی در حوزه های فنی  پروژه های کلان نفتی ، ساخت و ساز و آب و کشاورزی رونق بهتری برای گرایش در این رشته ها داشته باشیم.                                           

دکتر پورعباس همچنین درباره زمان اعلام‌نتایج کنکور تاکید کرد: نتایج اولیه کنکور  ۱۴۰۱ اواسط مرداد اعلام خواهد شد و داوطلبان با فاصله ۴ تا ۵ روز  یعنی از دهه سوم مرداد می توانند انتخاب رشته خود را شروع کنند و از نیمه دوم شهریور ماه نتایج همه  آزمون ها اعلام خواهد شد و  نتایج  کنکور نیز هفته آخر شهریور  ماه منتشر شود.  

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در پایان به قرنطینه نیروها در بخش آزمون سازی این سازمان اشاره کرد و گفت: ما دو  قرنطینه در  این  سازمان داریم که یک قرنطینه قبل از آزمون صورت می گیرد و افراد سه ماه در قرنطینه قرار می گیرند که در حوزه بسته بندی سوال ها فعالیت دارند.  این افراد از طریق  کانالهای زیر زمین  به خوابگاه متناسبی که امسال برای آنها در نظر گرفته شده انتقال داده می شوند. تعداد آنها زیر ۱۰۰ نفر است و یک روز بعد از برگزاری آزمون آزاد می شوند. قرنطینه دوم نیز از همان صبح روز چهارشنبه اولین روز برگزاری کنکور آَغاز می شود که این افراد پاسخ آنها را می خوانند و با توجه به دستگاه اسکنر یا پاسخ نامه خوانی که به دستگاه های قبلی  اسکن اضافه کردیم  و برنامه خرید دستگاه دیگری را نیز داریم  پاسخنامه ها امروز به زودی خوانده خواهند شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.