نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه امسال از ۵۲ درصد فراتر رفت

سه شنبه, 7ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

مرکز آمار ایران روز چهارشنبه، هفتم تیرماه، اعلام کرد نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۲.۵ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱۳.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳۲.۲ واحد درصدی به ۸۱.۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۸ واحد درصدی به ۳۶.۸ درصد رسیده است.

همزمان با افزایش نرخ تورم در ایران، ابراهیم رئیسی می‌گوید که قصد دارد برخی از افزایش قیمت‌ها در کشور را به سال‌های آینده موکول کند.

رئیس جمهور ایران در مصاحبه‌ای که پنجم تیر در یک برنامه تلویزیونی انجام داد که «لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه دادیم که برخی افزایش نرخ‌ها به سال‌های آینده موکول شود.»

او افزود که دولت تلاش کرده است «چند علت تورمی در یک سال» اتفاق نیفتد تا «فشار تورمی یک‌دفعه به مردم وارد نشود و از این مرحله عبور کنیم.»

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، روز چهارشنبه تورم موجود در ایران را ناشی از «شوک‌های عرضه، افزایش نرخ ارز، اصلاح ارز ۴۲۰۰ و تورم وارداتی ناشی از افزایش برخی کالا‌های خوراکی» در جهان عنوان کرده است.

وی افزوده ما به طور متوسط «در ده سال اخیر، در خرداد همیشه نرخ تورم ماهانه بالاتری داشتیم، در ده سال اخیر معمولا فروردین ماه یک و یک دهم تورم ماهانه بوده و اردیبهشت یک درصد و تورم ماهانه داشت.»

افرایش شدید نرخ کالا و خدمات در ایران، مردم را دچار مشکلات معیشتی جدی کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.