گالوپ: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان از نظر مشقت زندگی روزمره مردم

سه شنبه, 12ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

موسسه نظرسنجی گالوپ نتایج تحقیقات و نظر سنجی خود در ۱۴۳ کشور جهان را که به بررسی وضعیت زندگی مردم و پیش‌بینی آنها از آینده اختصاص یافته است، منتشر کرد.

در این نظر سنجی درصد بالایی از ایرانیانی که به سئوالات گالوپ پاسخ داده‌اند، معتقدند که زندگی آنها همراه با رنج و مشقت است و به آینده بهتر هم امید چندانی ندارند.

در نظر سنجی موسسه گالوپ ایران جزو ۱۰ کشور صدر جدول است که درصد بالایی از شهروندانش معتقدند با رنج و مشقت زندگی روزمره خود را پیش می‌برند.

در این نظر سنجی همانند سال‌های پیش، بلغارستان با بالاترین تعداد کسانی که زندگی خود را سخت و طاقت فرسا می‌دانند در صدر جدول قرار گرفته و ایران هم ردیف کشورهایی مانند ماداگاسکار و مقدونیه است.

در رده‌بندی موسسه گالوپ، ۳۹ درصد از شهروندان بلغارستان وضعیت زندگی خود را همراه با سختی‌های زیاد بویژه برای کسب درآمد توصیف کرده‌اند و ۳۱ درصد از ایرانی‌ها هم وضعیت مشابهی دارند.

این در حالی است که در نظر سنجی سال ۲۰۱۱ تنها ۲۶ درصد ایرانی‌ها وضعیت خود را نامناسب توصیف کرده بودند.

در جدول سال ۲۰۱۲، کشورهای جنگ زده‌ای مانند سوریه، افغانستان و عراق با اختلاف کمی وضعیت بهتری از ایران دارند.

نظرسنجی موسسه گالوپ در ۱۴۳ کشور جهان و از طریق مصاحبه‌های حضوری و یا تلفنی در هر کشور و با شرکت دستکم ۱۰۰۰ شهروند ۱۵ سال به بالا انجام شده است.

موسسه گالوپ پاسخ‌های شرکت کنندگان در نظر سنجی درباره وضعیت زندگی روزمره و پیش بینی وضعیت آینده آنها را بر اساس شاخص‌های خود به سه دسته تقسیم کرده است.

کسانی که درآمد نسبتا بالایی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند، دارای تحصیلات عالیه هستند و محیط کاری خوبی دارند در دسته اول جای می‌گیرند. بر پایه ارزیابی‌های گالوپ این دسته از مردم بیشتر در کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان مانند قطر، سوئد، نروژ، امارات متحده عربی، استرالیا، تایلند، سوئیس و چندین کشور اروپایی زندگی می‌کنند.

دسته دوم کسانی هستند که گالوپ از آنها به عنوان شهروندانی که روزگار خود را با تقلا و کشمکش سپری می‌کنند یاد کرده است. به نوشته گالوپ، این گروه از مردم بیشتر نگران اوضاع مالی خود در زندگی روزمره هستند.

دسته سوم هم کسانی هستند که تامین نیازهای اولیه زندگی مانند غذا و مسکن برای آنها بسیار مشکل است.

مصاحبه های حضوری و تلفنی گالوپ در ایران از اواخر آذر ماه تا اواسط دی سال گذشته انجام شده است.

ضریب خطا در این نظرسنجی با در نظر گرفتن شرایط مصاحبه و چگونگی طرح سئوالات حداکثر بین ۱.۷ تا ۵.۶ درصد اعلام شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.