دعوت از امیر جدیدی و فیروزه خسروانی کارگردان بازداشت شده‌ ایرانی برای عضویت در آکادمی اسکار

چهارشنبه, 8ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

فیروزه خسروانی یکی از دو مستندساز ایرانی بود که اردیبهشت ماه امسال بازداشت و یک هفته بعد با وثیقه آزاد شد

فیروزه خسروانی یکی از دو مستندساز ایرانی بود که اردیبهشت ماه امسال بازداشت و یک هفته بعد با وثیقه آزاد شد

آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) از امیر جدیدی و فیروزه خسروانی دعوت کرد تا به عضویت این آکادمی درآیند. فیروزه خسروانی مستندسازی است که اخیرا بازداشت او خبرساز شده بود و امیر جدیدی بازیگری است که به خاطر همکاری با پروژه‌های سینمایی نزدیک به نهادهای حکومتی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

آکادمی اسکار به روال هر سال، از شخصیت‌های هنری برای عضویت در این آکادمی دعوت می‌کند. این آکادمی اسکار در فهرست ۲۰۲۲ مجموعا از ۳۹۷ هنرمند دعوت کرده تا عضو این آکادمی شوند.

بنا به گزارش آکادمی اسکار، آمار عضویت زنان و اقلیت‌های قومی و نژادی امسال افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، از کل اعضا، ۴۴ درصد زنان، ۳۶ درصد اقلیت‌های قومی و نژادی و ۵۰ درصد از ۵۳ کشور مختلف هستند.

فیروزه خسروانی

فیروزه خسروانی یکی از دو مستندساز ایرانی بود که اردیبهشت ماه امسال پس از هجوم ماموران امنیتی به محل کارشان، بازداشت و بعدتر با قرار وثیقه آزاد شد.

بازداشت فیروزه خسروانی و مینا کشاورز با اعتراض و واکنش‌های فراوانی روبرو شد اما مقام‌های قضایی یا اداره اطلاعات سپاه هنوز درباره علت بازداشت آنها اظهارنظر نکرده‌اند.

فیروزه خسروانی با فیلم «راف­کات» توانسته بود جایزه هیأت داوران بین ­المللی فیلم­ های آسیایی (آسیاتیکا) را به دست آورد.

او با ساخت «هزار و یک ایران» بار دیگر توانست دو جایزه فیلم «برگزیده تماشاگران» و همچنین فیلم «برگزیده هیأت داوران» یازدهمین جشنواه بین‌­المللی فیلم­‌های آسیایی (آسیاتیکا) را به دست آورد.

«رادیوگرافی یک خانواده» از دیگر ساخته‌های فیروزه خسروانی است که در سال ۲۰۲۰، جایزه بهترین فیلم جشنواره ایدفای را به دست آورد.

فیروزه خسروانی مستند‌ساز ایرانی دانش‌آموخته هنر و کارشناس ارشد روزنامه‌نگاری است.

امیر جدیدی

در جلسه پرسش و پاسخ جشنواره کن، اصغر فرهادی به خاطر انتخاب امیر جدیدی که سابقه همکاری در برخی پروژه‌‌های سینمایی نزدیک به حکومت را دارد مورد انتقاد قرار گرفته بود
 
توضیح تصویر،

در جلسه پرسش و پاسخ جشنواره کن، اصغر فرهادی به خاطر انتخاب امیر جدیدی که سابقه همکاری در برخی پروژه‌‌های سینمایی نزدیک به حکومت را دارد مورد انتقاد قرار گرفته بود

امیر جدیدی بازیگر ایرانی دیگر فردی است که به عضویت آکادمی اسکار انتخاب شد.

امیر جدیدی که نقش اول مرد فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی را بازی کرده بود سال گذشته در مراسم اسکار حضور یافت.

اصغر فرهادی به خاطر انتخاب امیر جدیدی و محسن تنابنده برای بازی در فیلم «قهرمان» مورد انتقاد قرار گرفته بود.

این دو بازیگر سابقه حضور در فیلم و سریال‌هایی محصول وزارت اطلاعات و سازمان سینمایی اوج وابسته به سپاه پاسداران را دارند. دامنه‌ این انتقاد تا جلسه پرسش و پاسخ عوامل فیلم قهرمان در جشنواره کن هم کشیده شد.

در آن زمان پاسخ اصغر فرهادی که گفته بود تنها ایفای نقش و بازی بازیگران برای او مهم است و سابقه آنها در پروژه‌های دیگر در انتخاب او تاثیری ندارد موجب واکنش طعنه‌آمیز محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان ایرانی شد که در انتقاد از او نوشت: «با این استدلال، آیشمن هم فقط یک سرباز بود که می‌کوشید وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد.»

امیر جدیدی در فیلم «روز صفر» که گفته می‌شود وزارت اطلاعات هزینه‌های آن را تامین کرده بازی کرده بود. این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است.

«اژدها وارد می‌شود!» اثر مانی حقیقی و «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی از دیگر فیلم‌هایی است که امیر جدیدی در آن بازی کرده بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.