واکنش انتقادی گسترده مخاطبان ایران‌اینترنشنال به نظرسنجی روزنامه ایران و «آسایش ۷۰درصدی»

چهارشنبه, 15ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

در پی انتشار یک «نظرسنجی» از سوی روزنامه دولتی «ایران» چاپ تهران که بر اساس آن ۷۰ درصد مردم ایران از وضعیت موجود در کشور رضایت دارند و احساس شادی و آسایش می‌کنند، بسیاری از مردم به این نظرسنجی واکنش نشان دادند.

پس از انتشار این نظرسنجی، ایران‌اینترنشنال از مخاطبان خود در اینستاگرام خواست تا نظر موافق یا مخالف خود را در این باره مطرح کنند.

در پاسخ به این درخواست ایران‌اینترنشنال، شهروندان با ثبت بیش از ۵۲ هزار کامنت، دیدگاه خود را به اشتراک گذاشتند. اکثر قریب به اتفاق شهروندان، ادعای ارگان دولت را تحریف واقعیت و توهین به مردم ایران، به‌ویژه در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و افزایش فشارهای اجتماعی و سیاسی، ارزیابی کردند.

همچنین یک مخاطب با ارسال ویدئویی به ایران‌اینترنشنال در واکنش به نظرسنجی دولتی منتشر شده در روزنامه ایران که مدعی رضایت ۷۰ درصد مردم شده بود،‌ خطاب به خامنه‌ای گفت: «وقتی مزدورانت این آمار را نوشتند شرم نکردی؟»

مهدی مهدوی‌آزاد، روزنامه‌نگار نیز در واکنش به انتشار این نظرسنجی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «این دیگر پروپاگاندا نیست. این جنس جدیدی از وقاحت است.»

این نظرسنجی در داخل ایران و حتی در رسانه‌های حکومتی نیز واکنش انتقادی داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب کنایه‌آمیزی نوشت: «لابد طبق همین نظرسـنجی، ۲۰۰ درصد مردم هـم می‌گویند چه کیفی دارد این گرانی بی‌سابقه که تازگی‌ها نصیب ما شد.»

روزنامه ایران اما روز سه‌شنبه ۱۴ تیر در مطلبی، منتقدان گزارش خود را «قاتلان امید» خواند که از امیدواری مردم «ناراحت» هستند.

این روزنامه دولتی نوشت: «آنچه در گزارش شماره قبل “ایران” به آن استناد شد، متکی بر یافته‌های نظرسنجی سه نهاد معتبر وزارت اطلاعات، مرکز افکارسنجی صداوسیما و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است؛ نهادهایی که گزارش‌ها و یافته‌های پژوهشی آن‌ها همواره مورد استناد چهره‌های دانشگاهی و دیگر مراکز تحقیقاتی داخلی بوده است.»

این روزنامه بار دیگر مدعی شد: «تصویری که ایرانیان از خود و از کشور خود دارند به مراتب بهتر از چیزی است که برخی رسانه‌های خارجی و دوستان داخلی آن‌ها سعی در القای آن دارند.»

روزنامه ایران که ارگان دولت جمهوری اسلامی است، پیشتر علاوه بر رد نتایج نظرسنجی مؤسسه استاتیس که محبوبیت رئیسی را ۲۸ درصد برآورد کرد، نوشته بود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ میانگین نمره شادکامی ۶۴/۴۱ از ۱۰۰ بوده است.»

یک نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های استاسیس، نشان داد که میزان رضایت مردم از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی به ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده که ۱۶ درصد از آن‌ها رضایت خود را نسبی می‌دانند. ۶۴ درصد نیز از عملکرد رئیسی ناراضی هستند که نیمی از آن‌ها نسبت به بهبود شرایط کاملا ابراز ناامیدی می‌کنند.

همچنین بر اساس نظرسنجی استاسیس، میزان اقبال مردم به دو جناح سیاسی جمهوری اسلامی به کمترین میزان خود رسیده و فقط ۱۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به یکی از این دو گروه سیاسی نزدیک بوده و عقایدشان را قبول دارند که از این میان هم ۹ درصد از اصلاح‌طلبان و هشت درصد از اصول‌گرایان نام برده‌اند.

ادعای رضایت مردم از سوی روزنامه دولتی ایران در حالی است که این ادعا حتی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به صورت غیرمستقیم رد شده است.

چند روز پیش، علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته بود: «نابه‌سامانی در حوزه ترافیک و ناسالم بودن هوا باعث شده مردم تهران در آسایش نباشند. ضعف و ناعدالتی در تهران مشهود است.»

همچنین این نظرسنجی در حالی است که در سال‌های اخیر اعتراضات گسترده مردمی در اعتراض به وضعیت اقتصادی بارها در شهرهای مختلف ایران روی داده و از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شکل مرگ‌بار سرکوب شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.