قطع درختان، ماهیگیری و شکار ناپایدار “عامل محرک انقراض”

شنبه, 18ام تیر, 1401
اندازه قلم متن
قطع درختان، ماهیگیری و شکار ناپایدار "عامل محرک انقراض"

بر اساس یک ارزیابی مهم از هر پنج نفر در سراسر جهان، یک نفر برای تامین غذا و امرار معاش به حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها وابسته است.

به گزارش ایسنا، اما نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از گونه‌ها به ‌طور پایدار برداشت نمی‌شوند و این امر، امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد. در سال ۲۰۱۹، کارشناسان تخمین زدند که یک میلیون گیاه و حیوان ممکن است در دهه های آینده منقرض شوند و بسیاری از انقراض موجودات به دلیل ناپایداری در ماهیگیری، شکار و قطع درختان است.

اکنون نتایج یک گزارش جدید حاکی از آن است که استفاده پایدار از گونه های وحشی برای مردم و طبیعت حیاتی است و تغییرات آب و هوایی و افزایش تقاضا احتمالا باعث می شود گونه‌های بیشتری در معرض انقراض قرار گیرند که می تواند امنیت غذایی را به خطر اندازد.

آخرین ارزیابیِ این گروه تحقیقاتی که توسط ۱۳۹ کشور در شهر بن آلمان تایید شده، بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه می توان ماهیگیری، شکار و قطع درختان را به طور پایدار و بدون آسیب رساندن به تنوع زیستی و امنیت غذایی انجام داد. میلیاردها نفر در سراسر جهان به ۵۰ هزار گونه جانور وحشی، گیاه و قارچ برای تامین غذا، دارو، سوخت، درآمد و اهداف دیگر متکی هستند.

این ارزیابی تصویری از بهره برداری گسترده از طبیعت را ترسیم می کند که بر اساس آن حدود یک سوم گونه‌های ماهی در اقیانوس‌ها بیش از حد صید می شوند، بیش از ۱۰ درصد درختان در معرض خطر قطع ناپایدار هستند و بیش از ۱۳۰۰ پستاندار به دلیل شکار ناپایدار به سمت انقراض سوق داده شده اند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در این گزارش آمده است اقداماتی که به رفع این چالش‌ها کمک می کند شامل ممانعت از ماهیگیری غیرقانونی و تجارت حیات وحش، مدیریت بهتر و صدور گواهینامه جنگل‌ها و به رسمیت شناختن حقوق مردم بومی است که از اراضی و جنگل‌ها محافظت می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.