تداوم خشکسالی، مهمترین عامل افزایش فرسایش بادی و تهدید امنیت غذایی

شنبه, 18ام تیر, 1401
اندازه قلم متن
 تداوم خشکسالی، مهمترین عامل افزایش فرسایش بادی و تهدید امنیت غذایی

به گفته رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی، مهمترین دلایل افزایش فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری، تداوم خشکسالی است که علاوه بر تاثیر بر میزان کاهش پوشش گیاهی، سبب کاهش رطوبت خاک می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی حاجی بگلو افزود: بر اساس مشاهدات میدانی و بررسی های به عمل آمده، از مهمترین دلایل افزایش فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری، تداوم خشکسالی است که علاوه بر تاثیر بر میزان کاهش پوشش گیاهی سبب کاهش رطوبت خاک می‌شود. این امر در مناطق حساس به فرسایش بادی که باد حاکمیت داشته سبب بروز افزایش شدت فرسایش بادی در مناطق برداشت و حمل ماسه شده و متعاقب آن فعال شدن مناطق رسوب گذاری می‌شود. فعال شدن این مناطق میزان خسارات به مناطق زیست انسانی، صنایع، راه های مواصلاتی و … را افزایش داده و چرخه تولید و امنیت غذایی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. چنانچه این مسائل با جدیدت در دستور کار قرار نگیرد می تواند عواقب جبران ناپذیری برای ساکنین و سرمایه گذاران این مناطق بدنبال داشته و در آینده نه چندان دور شاهد پدیده هایی نظیر مهاجرت و خالی شدن مناطق از سکنه باشیم.

۴۰ کشور دنیا در مسیر حشکسالی شدید


وی افزود: گزارشات سازمان‌های تخصصی در خصوص خشکسالی و تغییرات اقلیمی حاکی از جهانی بودن این پدیده‌ها دارد، بطوریکه ۴۰ کشور دنیا را در سال‌های آتی از جمله ایران به شدت متاثر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تولید و امنیت غذایی در سال‌های آتی جزء اولویت‌های اصلی دولت‌های مبتلابه بوده و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند. این در حالی است که کشور چین در نیمه اول سال زراعی ۲۰۲۲، ۶۹ درصد ذخایر ذرت جهان، ۶۰ درصد ذخایر برنج و ۵۱ درصد از ذخایر گندم دنیا را در اختیار دارد؛ این بدان معناست که کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت جهان موفق شده‌اند بیش از نیمی از ذرت و سایر غلات جهان را ذخیره کنند، که منجر به افزایش شدید قیمت در سراسر جهان شده و ممکن است کشورهای بیشتری را به قحطی بکشاند.

تسریع در انجام اقدامات بیابان زدایی


حاجی بگلو ادامه داد: در این شرایط و به جهت حفظ آب و خاک و مقابله با فرسایش بادی که پایداری چرخه تولید را تضمین می‌کنند، نیاز است اقدامات بیابان‌زدایی با وسعت و سرعت بیشتری صورت پذیرد. نظر به اینکه اقدامات بیولوژیکی بخصوص استفاده از گونه‌های درختچه‌ای ریسک بالایی در شرایط خشکسالی دارند، استفاده از دیگر اقدامات بیابان‌زدایی در این شرایط پیشنهاد می‌شود. از جمله این اقدامات و راهکارهای موثر جهت کاهش خسارات وارده، اقدامات بیابان زدایی با استفاده از روش‌های بیومکانیکی نظیر تله رسوبگیر، بادشکن های غیر زنده و مالچ سنگریزه ای در مناطق برداشت و حمل ماسه و روشهایی نظیر بادشکن‌های کوتاه و مالچ پاشی در مناطق رسوبگذاری هستند. عدم توجه به تامین منابع اعتباری به میزان کافی جهت مقابله با مشکلات ناشی از فرسایش بادی و مدیریت بحران موجب می‌شود در سالهای آتی هزینه بیشتری جهت کنترل مناطق بحرانی متحمل بخش‌های برنامه ریزی کشور در توزیع اعتبار شود.

۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در انتظار اقدامات بیابان زدایی


به گزارش سازمان منابع طبیع و آبخیزداری کشور، به گفته حاجی بگلو در حال حاضر ظرفیت کشور برای مهار این مناطق چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار در سال است، این در حالی است که بر اساس مطالعات دفتر امور بیابان از میزان ۱۴ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در کشور سطحی حدود ۴ میلیون هکتار اولویت دار وجود دارد که برای عبور از این بحران باید مورد تثبیت واقع شوند. کارشناسان بر این باورند چنانچه ظرفیت خود را حداقل به میزان ۵۰۰ هزار هکتار در سال برسانیم، می‌توانیم از این بحران عبور کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.