گزارشی از آخرین وضعیت پرویز برزو در زندان عادل آباد شیراز

شنبه, 18ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا ـ پرویز برزو، نوکیش مسیحی دوران محکومیت ۴ سال و ۶ ماه خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می کند. علیرغم سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت، اخیرا با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرویز برزو، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می کند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این نوکیش مسیحی در خصوص آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: «اخیرا با آزادی مشروط آقای برزو مخالفت شده است، این در حالی است که وی از بیماری فشار خون و مشکلات اعصاب رنج میبرد و بیش از یک سوم از دوران محکومیتش را سپری کرده است.»

پرویز برزو در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۹۹ توسط ماموران اطلاعات نیروی انتظامی شیراز در منزل خود در این شهر در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شد.

در خصوص همین پرونده پیشتر شمیلا عرب زاده، محمد شیرالی به همراه همسرش ندا ایزدنشان، محمد همتی و فاطمه کوشکی نیز شهریورماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ارتباط با گرویدن به مسیحیت بازداشت شدند. نهایتا  در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۹۹ محاکمه و توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی محکوم شدند.

پرویز برزو از بابت اتهامات “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور” به مجموعا ۸ سال و هفت ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت با تسلیم به رای به ۴ سال و ۶ ماه حبس تقلیل یافت.

شمیلا عرب زاده، فرزند عبدالفتاح، از اتباع کشور افغانستان نیز از بابت اتهامات “عضویت در گروه های معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه های معاند نظام” به  ۳۱ ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شده بود، وی در شهریور ماه ۱۴۰۰ از بند زنان زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

پرویز برزو، ۶۱ ساله، فرزند ناصر و ساکن شیراز است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.