سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور: گرامی باد خاطره نلسون ماندلا رهبر ضد آپارتاید مردم آفریقای جنوبی

جمعه, 15ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

logosazemanha

دیروز مردم جهان یکی از بزرگترین رهروان آزادی و دموکراسی در آفریقای جنوبی، قاره آفریقا و جهان را از دست دادند. او رهبر جنبش سیاهپوستان آفریقای جنوبی، رئیس حزب “کنگره ملی آفریقا” و نخستین رئیس جمهوری بود که پس از پیروزی بر نظام آپارتاید (تبعیض نژادی) در آوریل سال ۱۹۹۴ با رای مردم این کشور، اعم از سیاه یا سفید پوست، انتخاب شد. ماندلا در دورانی که حکومت آپارتاید سفیدپوستان سیاه پوستان را به شدیدترین وجه تحقیر و سرکوب مینمود دست به مقاومت زد و حتی در دورانی به شیوه مسلحانه علیه حکومت آپارتاید مبارزه کرد و ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان سپری نمود.

اما برخلاف آیت الله خمینی و سایر سران جمهوری اسلامی که پس از پیروزی با تشدید جو دشمنی و خشونت میان مردم در پی کسب امتیازات ویژه و اختیارات نامحدود استقرار دیکتاتوری خود برآمدند، ماندلا پس از پیروزی بر آپارتاید به دفاع از حقوق و آزادی تمام مردم آفریقای جنوبی، اعم از سیاه یا سفیدپوست، پرداخت و برای پایان دادن به دشمنی ها، تقویت همبستگی ملی و استقرار دموکراسی در این کشور تلاش نمود.

ماندلا میدانست که اداره درست کشور و بهبود وضع معیشتی مردم بدون همبستگی سیاهپوستان و سفیدپوستان و استقرار آزادی و دموکراسی میسر نمیباشد. به این جهت در آغاز ریاست جمهوری، از کارمندان وزارتخانه ها و دفاتر دولتی دوران آپارتاید خواست که بر سر کار خود مانده و به آن ادامه دهند. همچنین رفتار ماندلا با تیم راگبی آفریقای جنوبی که تا آنزمان فقط بازی سفیدپوستان محسوب میشد نیز افزون بر انسان دوستی حکایت از دانش سیاسی او دارد. او کوشش نمود که تیم راگبی که اکثر آنها سفیدپوست بودند به تیم همه مردم آفریقای جنوبی تبدیل شود. این تیم در مسابقات جام جهانی راگبی سال ۱۹۹۵ که آفریقای جنوبی میزبانی آن را بر عهده داشت، در میان شور و هیجان تمام مردم اعم از سیاه یا سفیدپوست مقام اول را کسب نمود.

ماندلا سیاستمداری توانا، دوراندیش و خواهان بهروزی انسان و نه پیروزی یک ایدئولوژی خاص بود. او خواهان جامعه‌ای که فارغ از رنگ و نژاد باشد و حقوق، آزادی و شخصیت یکایک انسانها را محترم بداند بود و برای عبور مسالمت آمیز از آپارتاید، راه دموکراسی را به مردم آفریقای جنوبی، سایر مردم آفریقا و جهان پیشنهاد نمود و با صداقت، صلح جوئی و انساندوستی خود موفق شد که مقامی رفیع در قلوب مردم جهان داشته باشد.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور درگذشت این انسان بزرگ را به تمامی مردم آفریقای جنوبی، آفریقا و جهان تسلیت میگوید.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

۱۵ آذر ۱۳۹۲ برابر ۶ دسامبر ۲۰۱۳
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید