جهش مصرف سوخت‌های بسیار آلاینده در نیروگاه‌های برق ایران

یکشنبه, 19ام تیر, 1401
اندازه قلم متن
 

رادیو فردا

در غیاب آمارهای دولتی و سانسور اطلاعات مربوط به سوخت نیروگاه‌ها در گزارش‌های ماهانه وزارت نیرو، گزارش سالانه شرکت «بی‌پی» حاکی از جهش مصرف سوخت‌های بسیار آلاینده مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های برقی ایران طی سال گذشته میلادی است.

آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که مصرف مازوت در نیروگاه‌های برقی ایران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با رشدی متوالی، ۶۲ درصد افزایش یافته و به رقم ۶ میلیارد لیتر رسیده است.

وزارت نیرو از ابتدای سال ۹۸ انتشار هرگونه آمار مصرف سوخت نیروگاه‌ها را متوقف کرده و طی هفته‌های گذشته حتی سایت اینترنتی و آمارهای ماهانه مربوط به صنعت برق و آب کشور را از دسترس کاربران خارج از کشور خارج کرده است.

مقام وزارت نیرو: روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها می‌سوزانیم

سال ۱۳۹۹ همچنین نیروگاه‌های برق ایران ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف کرده بودند که ۶ میلیارد لیتر بیشتر از سال ۱۳۹۶ است.

زمستان سال ۹۹ کسری گاز کشور روزانه ۱۷۰ میلیون متر مکعب بود و دولت مجبور شده بود مصرف سوخت‌های مایع آلاینده در نیروگاه‌ها را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

پنهانکاری در آمارهای مربوط به استفاده از مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های برقی برای سال گذشته در حالی است که کسری گاز کشور در سال ۱۴۰۰ از پاییز آغاز شده بود و در زمستان به رقم بی‌سابقه ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود و تحویل گاز به نیروگاه‌ها به شدت محدود شده بود.

حتی خبرگزاری مهر ۷ اسفند گزارش داد که ایران دوباره به واردکننده گازوئیل تبدیل شده است. ایران برای آخرین بار، سال ۱۳۹۳ حدود دو میلیون بشکه واردات گازوئیل داشت. کسری شدید گاز که منجر به افزایش مصرف گازوئیل در نیروگاه‌های برقی و صنایع شده بود، از جمله عوامل دخیل در بروز این وضعیت است.

اکنون شرکت «بی‌پی» می‌گوید سال ۲۰۲۰ (تقریباً معادل سال ۱۳۹۹ خورشیدی) ۳۷ تراوات ساعت برق تولیدی ایران از طریق مصرف سوخت‌های مازوت و گازوئیل بود، اما پارسال این رقم به ۴۹ تراوات ساعت اوج گرفت.

بدین ترتیب، برآورد شرکت بی‌پی نشان می‌دهد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران که مهم‌ترین عامل آلودگی هوا و گرمایش زمین است، در سال گذشته به رکورد تاریخی ۸۹۳ میلیون تن اوج گرفت که ۴.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

پرچم جمهوری اسلامی در نیروگاه اتمی بوشهر که گفته می‌شود تا کنون دست‌کم ۱۱ میلیارد دلار برای آن هزینه شده استپنجره‌ای که جمهوری اسلامی در توسعه پایدار انرژی از آن غافل است

ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای بعد از چین، آمریکا، هند، ژاپن و روسیه در مقام ششم جهان قرار دارد. حتی آلمان با اقتصادی ۱۸ برابر بزرگتر از ایران ۲۸ درصد کمتر از این کشور انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

گزارش بی‌پی همچنین نشان می‌دهد که تولید برق هسته‌ای ایران در سال گذشته ۴۴ درصد و تولید برق آبی ایران ۳۶ درصد افت داشته است. تولید برق خورشیدی و بادی ایران نیز رشدی تجربه نکرده است.

ایران در سال گذشته تنها ۱.۸ تراوات ساعت تولید برق خورشیدی و بادی داشته؛ در حالی که برای نمونه ترکیه، کشور همسایه ایران ۳۵ برابر این میزان تولید انرژی پاک داشته است.

ایران همچنین پارسال تنها ۲.۷ تراوات ساعت تولید برق هسته‌ای داشته است.

بدین ترتیب سهم برق هسته‌ای، خورشیدی و بادی از کل تولید ۳۵۸ تراوات ساعت برق ایران در سال ۲۰۲۱ روی‌هم‌رفته تنها کمی بیش از یک درصد بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.