افزایش شدید تعداد مداحان در تهران همزمان با افزایش هیئت‌های مذهبی در ایران

سه شنبه, 21ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

یکی از دیدارهای مداحان با رهبر جمهوری اسلامی

یکی از دیدارهای مداحان با رهبر جمهوری اسلامی

علی علمی، مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور، اعلام کرد بیش از صد هزار هیئت مذهبی در سطح ایران و ۱۷ هزار مداح تنها در استان تهران فعالند.

آقای علمی شامگاه دوشنبه،‌ ۲۰ تیرماه، در یک مراسم مذهبی به خبرنگاران گفت که در استان تهران نزدیک به ۱۲ هزار هیئت مذهبی ثبت شده و و به همین تعداد هیئت مذهبی ثبت‌نشده وجود دارد.

سه سال پیش، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تعداد هیئت‌های مذهبی در ایران را کمتر از صد هزار هیئت اعلام کرده بود.

همچنین پنج سال پیش، رضا معممی مقدم، از مدیران وقت سازمان تبلیغات اسلامی، تعداد مداحان استان تهران را ۶۷۱۵ نفر اعلام کرده بود.

در حالی که تعداد هیئت‌های مذهبی در ایران پس از انقلاب افزایش چشمگیری داشته، مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور اضافه کرد «ماهیت هیئت‌ها» نیز «طی گذشت ۴۳ سال از انقلاب تغییر کرده است».

هیئت‌های مذهبی در ایران پیش از انقلاب از سوی گروه‌هایی از مردم اداره می‌شد، اما اکنون به عنوان یک بازوی تبلیغاتی مهم برای حکومت و به ویژه رهبر جمهوری اسلامی کارایی دارند.

علی خامنه‌ای بارها جلسات ویژه‌ای را با مداحان برگزار کرده و در سال‌های اخیر حتی مداحی و عزاداری وارد جلسات رسمی و کاری هیئت دولت نیز شده است.

به گفته علی علمی، حضور هیئت‌های مذهبی در برخی از شهرها مثل اصفهان و کاشان پررنگ‌تر است، و پس از استان‌های اصفهان و تهران، هیئت‌های مذهبی در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و یزد بیشتر فعالند.

با این حال، وضعیت کنونی هیئت‌های مذهبی و به ویژه قدرت عمل بیشتر مداحان در این هیئت‌ها انتقادهایی را نیز در داخل ایران به دنبال داشته است.

پیشتر بهرام دلیر، مدرس حوزه علمیه قم، گفته بود مجالس عزاداری «از دست روحانیت خارج شده» و افرادی که مداحان را به حوزه سیاست کشاندند، بزرگ‌ترین «جنایت» را در حق دین کردند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.