ده‌ها فعال فرهنگیِ مقیم خارج بازداشت‌های اخیر در ایران را محکوم کردند

جمعه, 24ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

ده‌ها تن از ایرانیان فعال در عرصه فرهنگ و هنر، مقیم خارج، با امضای بیانیه‌ای از همه فعالان و کنشگران داخل ایران حمایت کرده و موج تازه بازداشت‌ها در کشور را محکوم کردند.

امضاکنندگان این بیانیه که روز جمعه، ۲۴ تیرماه، به دست رادیوفردا رسید نوشته‌اند: «ما… برای جلوگیری از ایجاد فضای ارعاب و ترس در جامعه و ممانعت از خاموشی انتقادات و اعتراضات اساسی و اصولی نسبت به رفتار و سیاست‌های حکومت اسلامی» از «همۀ فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در داخل کشور» حمایت می‌کنیم.

این بیانیه را ۱۴۰ چهره‌ شناخته‌شده چون داریوش اقبالی، پروین اردلان، هوشنگ اسدی، هما سرشار، ناصر زراعتی، نازی عظیما، اسفندریار منفردزاده، اسماعیل نوری‌ علا، رضا علامه‌زاده، کاظم علمداری، فریدون فرح‌اندوز، شکوه میرزادگی و ویدا فرهودی امضا کرده‌اند.

آنها بر «حق مسلم آزادی نقد و انتقاد توسط هر فرد یا هر گروه سیاسی و مدنی و همچنین پشتیبانی از برگزاری اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات همۀ اقشار مردم» تاکید کرده‌اند.

این فعالان فرهنگی «بازداشت و حبس کلیۀ فعالان سیاسی و مدنی، به‌ویژه محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی بی‌قید و شرط و هرچه سریع‌تر» آنها شده‌اند.

این بیانیه پس از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر ایرانی و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار»، جعفر پناهی، سینماگر سرشناس، و شمار قابل توجهی از خانواده‌های دادخواه آبان صادر شده است.

امضاکنندکان این بیانیه نوشته‌اند در وضعیت بحرانی داخل کشور، «نهادهای امنیتی چندگانه و تصمیم‌گیران اصلی رژیم در رده‌های بالای حکومتی، به تبعیت از ارادۀ مستقیم علی خامنه‌ای… در روزها و هفته‌های اخیر شمشیر را از رو» بسته‌اند.

در این بیانیه آمده نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر «برای ایجاد هراس در جامعه، به منظور پیشگیری از سقوط محتوم رژیم، اقدام به سخت‌گیری‌های بیشتر در فضای اجتماعی… و سرکوب شدیدتر و بی‌رحمانه‌تر منتقدان و مخالفان و فعالان» کرده‌اند.

اشاره آنها به برخورد شدیدتر با مخالفان حجاب اجباری از طریق افزودن بر تعداد گشت‌های ارشاد و بازرسی خودروها در خیابان‌ها و سرکوب شدیدتر و بی‌رحمانه‌تر منتقدان و مخالفان و فعالان کارگری و صنفی و حقوق مدنی، بازداشت‌های غیرقانونی و یورش نیروهای امنیتی به خانه‌ها و مراکز اجتماع مردمی است.

بازداشت‌های اخیر در ایران، علاوه بر انتقادات داخلی، از سوی سازمان‌ها و دولت‌های خارجی نیز محکوم شده است.

علاوه بر کانون نویسندگان ایران و دیدبان حقوق بشر، وزارت خارجه آمریکا و چندین جشنواره مهم سینمایی و هنری اروپایی نیز بازداشت‌های اخیر را محکوم کرده‌اند.

آنها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند به «سرکوب مخالفان» پایان دهند و افراد بازداشت‌شده به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز و انتقاد از حکومت را آزاد کنند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.