هشدار مقام شورای شهر در مورد وضعیت فرونشست زمین در دو منطقه تهران

یکشنبه, 26ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

فرونشست زمین در خیابانی در تهران

رادیو فردا

همزمان با هشدارهای جدی درباره فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران، یک عضو شورای شهر تهران وضعیت این پدیده را در دست‌کم دو منطقه پایتخت «خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، مهدی بابایی، نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، روز یک‌شنبه، ۲۶ تیر، از جمله مهم‌ترین نقاطِ در معرض خطر تهران را مناطق ۱۸ و ۱۹ شهرداری اعلام کرد و گفت که فرونشست زمین در محدوده جنوب غربی تهران بزرگ یعنی در حریم شهر تهران و در مجاورت شهریار به ۲۰ سانتی‌متر هم رسیده است.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان زمین‌شناسی کشور، نرخ فرونشست در دشت‌های اطراف تهران بین ۱۷ تا ۲۴ سانتی‌متر در سال است.

فرونشست زمین اشاره به حرکت عمودی و رو به سمت پایین سطح زمین دارد و می‌تواند به دلیل فرایندهای طبیعی، فعالیت انسانی یا هر دو این عوامل رخ دهد. این پدیده که در بسیاری مناطق ایران در حال حاضر به‌ صورت بالقوه وجود دارد، در صورت بروز کوچک‌ترین زمین‌لرزه می‌تواند موجب تلفات مالی و جانی گسترده‌ای شود.

در ایران به دلیل خشکسالی‌های شدید سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه‌ سفره‌های آب زیرزمینی، پدیده فرونشست دامنه و سرعت قابل توجهی یافته است.

در سال‌های گذشته این پدیده جان بسیاری از شهروندان را در معرض خطر جدی قرار داده است. از جمله ۱۰ دی پارسال در پی فرونشست زمین به عمق حدود ۱۵ متر واقع در نسیم‌شهر در جنوب غرب تهران، ۱۲ واحد مسکونی که در معرض «بلعیده شدن توسط زمین» قرار داشتند، تخلیه شدند. پیش از آن نیز در فروردین ۱۴۰۰ بروز اتفاق مشابهی منجر به تخلیه ۱۱ واحد مسکونی در پاکدشت تهران شد.

علاوه بر خطرات جانی برای شهروندان، پدیده فرونشست زمین در سال‌های گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری را نیز به بناهای تاریخی ایران وارد کرده است.

علاوه بر میدان نقش جهان اصفهان، از قلعه فلک‌الافلاک در لرستان و مسجد وکیل در شیراز به‌ عنوان بناهای تاریخی دیگری می‌توان نام برد که تَرَک‌‌های ایجادشده در سطح آن‌ها در پی فرونشست زمین و آسیب‌های جدی به کلیت این بناها تاکنون رسانه‌ای شده است.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل سازمان مدیریت بحران استانداری اصفهان، روز ۱۱ تیر با استناد به گزارش مرکز اقلیم‌شناسی ایران گفته بود که ۸۶ درصد مساحت اصفهان با خشکسالی مواجه است.

او همچنین بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی هشدار داده بود که ۲۷ دشت از ۳۵ دشت این استان در پی کم‌آبی مستمر با بحران فرونشست روبه‌رو است.

استمرار خشکسالی و کم‌آبی در دشت‌های اصفهان به گسترش پدیده فرونشست زمین منجر شده است

تنش آبی در ایران؛ «۸۶ درصد مساحت اصفهان» با بحران روبه‌رو است

علی بیت‌اللهی، از مدیران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز ماه مهر پارسال گفته بود که ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در میان کشورهای جهان را دارا است و برای جبران این فرونشست «کمتر از ده سال فرصت داریم.»

آقای بیت‌اللهی در آبان ۱۴۰۰ نیز گفته بود که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در مناطق فرونشستی زمین با نرخ‌های متفاوت زندگی می‌کنند و درباره وقوع زلزله‌هایی با قدرت متوسط و تخریب گسترده در پی آن‌ها هشدار داده بود.

بر اساس گزارش‌های ایلنا و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.