حمایت صدها هزار شهروند ایرانی از کارزار مخالفت با حجاب اجباری

یکشنبه, 2ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

در حالی که صدها هزار نفر با پیوستن به کارزار «مخالف حجاب اجباری هستیم» موضع خودشان را درباره تحمیل‌های حکومتی در زمینه پوشش روشن کرده‌اند، رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی بار دیگر برای تخطئه کارزار‌های مخالفت با حجاب اجباری به صف شده‌اند

کارزار «‌مخالف حجاب اجباری هستم» که در اینستاگرام به راه افتاده تاکنون بیش از نیم میلیون‌نفر را با خود همراه کرده و شهروندان زن و مرد در حساب‌های خود پیام این کمپین مبنی بر اتحاد در زمینه مخالفت با حجاب اجباری را منتشر کرده‌اند.

در این حال روزنامه‌های اصولگرا، کاراز‌های مخالفت با حجاب اجباری را با مخالفت با دستگیری «دزدان و قاتلان» مقایسه و برگزار کنندگان این کارزارها را دارای «انحرافات عقیدتی» خواندند.

دانیال معمار، سردبیر روزنامه همشهری، در یادداشتی در اعتراض به کمپین‌‌های حجاب اجباری نوشت: «حالا که این کمپین‌ها را داریم چرا مثلا کارزارهای «من با همجنس‌گرایی یا ازدواج سفید موافقم» راه نیفتد؟ چه فرقی دارد؟ اصلا بگویید من با دستگیری دزدان و قاتلان مخالفم، با پشت چراغ‌قرمز در خیابان ایستادن مخالفم، با جداسازی زنان و مردان در سواحل مخالفم، با ممنوعیت فروش مشروبات الکلی و موادمخدر مخالفم.»

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در یادداشتی نوشت که بانیان مخالفت با حجاب اجباری «یک دست» ضد انقلاب هستند و «در مواردی انحرافات عقیدتی دارند.»

این روزنامه تاکید کرد که موضوع حجاب «از اساس فقهی است و هیچ فقیهی فتوا نداده که با چند خطای گشت، اصل آن باطل و منتفی می‌شود.»

فعالان و گروه‌های مخالف حجاب اجباری از روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه کارزار گسترده خود با عنوان «حجاب بی‌حجاب» را در چارچوب نافرمانی مدنی و به منظور مخالفت عملی با حجاب اجباری و برخوردهای خشونت‌آمیز حکومتی آغاز کردند.

در پی این این کارزار تعدادی از زنانی که با آن همراهی کرده بودند از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این در روزهای اخیر تعدادی ویدیو از خشونت ماموران گشت‌ارشاد با زنان منتشر شده که نمایی واضح از تداوم سرکوب‌ آزادی‌های فردی را نشان می‌دهد.

در همین حال یک ویدیو از وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان منتشر شده که می‌گوید جمهوری اسلامی به نفع خود نمی‌داند در زمینه حجاب «واد بدهد»، چون در این صورت حلقه وفاداران خود را از دست می‌دهد.

او در این تاکید کرده که «اباحه گری در حوزه اخلاقیات به معنای پایان رفتن جمهوری اسلامی است.» یامین پور همچنین گفته است: «کسی که روسری را روی چوب زده بعد شورتش را روی چوب می زند.»

تعدادی از امامان جمعه نیز در خطبه های روز ۳۱ تیر به کارزارهای مخالفت با حجاب اجباری واکنش نشان داده بودند.

از جمله محمد مهدی حسینی، امام جمعه همدان، پویش «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» را «مشابه قرآن بر سر نیزه کردن سپاه معاویه در جنگ صفین» خوانده بود.

محمد باقر برقراری، امام جمعه ملایر، نیز گفت: « تا به امروز هر کس حجاب را انتخاب کرده از سر اجبار نبوده بلکه از سر ایمان، وجدان، حیا و فطرت بوده است.

در روزهای گذشته تعدادی از زنان شرکت کننده در کمپین ۲۱ تیر بازداشت شده‌اند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.