رییس حوضه آبریز ارومیه: شاید دیگر نتوانیم همه دریاچه ارومیه را احیا کنیم

دوشنبه, 3ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

مسعود باقرزاده کریمی، رییس حوضه آبریز ارومیه در وزارت نیرو درباره وضعیت دریاچه ارومیه اعلام کرد: «شاید دیگر نتوانیم همه دریاچه ارومیه را احیا کنیم.» او همچنین گفت: «باید این واقعیت را بپذیریم که هم اقلیم تغییر کرده و هم مصارف در همه بخش‌ها افزایش یافته است.»

با این حال، باقرزاده کریمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در این زمینه اضافه کرد که بخشی از دریاچه ارومیه «قطعا» قابل احیاست.

او در زمینه افزایش مصارف آب در منطقه نیز گفت: «بتوان مصارف بخش کشاورزی را کاهش داد ولی ما برای تامین آب شرب در منطقه با مشکل مواجه شده‌ایم.»

وضعیت دریاچه ارومیه در ۲۰ سال گذشته بحرانی بوده و امیرعباس جعفری، مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌ غربی، اعلام کرده که ۹۵ درصد از آب این دریاچه خشک شده است.

در روزهای اخیر، صدها نفر از مردم ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، در پاسخ به فراخوان‌های قبلی برای اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و رسیدگی نکردن مسئولان کشور برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی به خیابان‌ها آمدند و تجمع کردند.

اما نیروهای امنیتی و ضد شورش با حضور در خیابان‌های ارومیه و تبریز در تلاش برای سرکوب اعتراضات بودند و معترضان خطاب به ماموران امنیتی شعار «‌بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، دست‌کم ۱۳ شهروند و فعال مدنی ساکن شهرهایی از جمله ارومیه، تبریز، میاندوآب و نقده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

رئیس حوضه آبریز ارومیه همچنین در گفت‌وگو خود با همشهری آنلاین تاکید کرد: « حتی بیشتر از احیا شدن دریاچه، مصرف آبی است که به اسم دریاچه با هزینه‌های چند هزار میلیارد تومانی تامین شده است.»

او افزود: «هیچ تضمین قانونی وجود ندارد که پساب تصفیه‌شده شهرهای تبریز و ارومیه و همچنین ۶۵۰میلیون مترمکعب آبی که از حوضه آبریز رودخانه زاب به دریاچه هدایت شده، تماما به دریاچه سرازیر شود و کسی به آن دست‌درازی نکند.»

باقرزاده کریمی در مورد پرداخت حقابه دریاچه ارومیه نیز گفت: «میزان بارش با آورده حوضه آبریز دو موضوع جداگانه است. بدین معنا که مثلا ممکن است میزان بارش نسبت به سال قبل یکسان باشد ولی آورده رودخانه‌ها به‌دلیل تغییر الگوی بارش کمتر شده باشد.»

پیش از دولت ابراهیم رئیسی، دولت حسن روحانی نیز ستاد احیای دریاچه ارومیه را تشکیل داد اما وضعیت بحرانی این دریاچه عملا تغییری نکرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.