قتل عام «۱۶۰۰ سگ» با سلاح گرم در نقاهتگاه دماوند؛ مدیرکل محیط‌زیست: اقدامی غیرقانونی بود

سه شنبه, 4ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن
تصویری از افتتاح مرکز نگهداری سگ‌های بی‌صاحب در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در منطقه گندک، دماوند

تائید رسمی کشتار این سگ‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر گزارش‌ها و تصاویری مبنی بر قتل‌عام این سگ‌ها در مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب شهرستان دماوند با سلاح گرم، در فضای مجازی منتشر شد.

کشتار این سگ‌ها در شرایطی انجام شده است که سایت رکنا می‌نویسد «همه فعالیت‌های» نقاهتگاهی که این سگ‌ها در آن نگهداری می‌شدند، «براساس بخشنامه و شیوه‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شود.»

در برخی خبرها شمار سگ‌های کشته‌شده، حدود یک هزار قلاده اعلام شده است و آمده که «ماموران» با حبس مسئول شیفت این پناهگاه، سگ‌ها را به گلوله بستند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزوده است: «اساسا قتل‌عام سگ‌های بدون صاحب با سلاح گرم، خارج از دستورالعمل‌های تعیین شده در وزارت کشور برای رسیدگی به حیوانات شهری است و اقدامی غیرقانونی و غیرکارشناسی به حساب می‌آید.»

بر اساس این گزارش، شهرداری دماوند نه تنها «کمکی» به مرکز نقاهتگاه سگ‌های ولگرد نکرده، «بلکه امروز صبح عده‌ای ‌ ورودی به این نقاهتگاه را بسته‌اند و حدود ۱۶۰۰ سگ را با تیراندازی از بین برده‌اند.»

مسئولان نهادهای مربوطه پاسخ روشنی به پیگیری خبرنگاران نداده و تنها گفته‌اند که این نقاهتگاه، به طور مستقیم زیرنظر شهرداری دماوند نبوده است.

مقام‌های شهرداری هم گفته‌اند که مسئولیت کشتار صدها سگ در این مرکز بر عهده شهرداری نبوده، اما توضیحی درباره اینکه چه سازمانی این اقدام را انجام داده نیز ارائه نکرده‌اند.

کشتن این تعداد سگ با سلاح گرم در شرایطی صورت گرفته که بر اساس آیین‌نامه وزارت کشور، «کشتار جمعی سگ‌های بدون صاحب با سلاح گرم ممنوع است و برای کنترل جمعیت سگ‌های رهاشده ، پس از عقیم‌سازی، در شرایط انتقال بیماری توسط سگ‌های ولگرد، آنها باید با استفاده از تزریق دارو و با روش مرگ آرام از بین بروند.»

بر اساس اخباری که در فضای مجازی منتشر شده، در نقاهتگاه گندک قرار بوده خدماتی مانند زنده‌گیری، انگل‌زدایی، عقیم‌سازی و در نهایت رهاسازی سگ‌های بدون صاحب فراهم شود.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند در ماه‌های اخیر «تعداد سگ‌های رهاشده» در منطقه گندک افزایش یافته بود و به همین دلیل، مسئولان نقاهتگاه از شهرداری دماوند درخواست کرده بودند که امکانات بیشتری از جمله آب مورد نیاز نقاهتگاه را در اختیار آنها بگذارد.

خبرگزاری ایرنا، دوم ماه جاری در گزارشی نوشته بود که «پایان پرسه سگ‌های ولگرد، مطالبه شهروندان در دماوند» است.
نقی میرزاکریمی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دماوند گفته بود: «عده‌ای تحت عنوان حامی حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد ممانعت می‌کنند و با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث افزایش سگ‌های ولگرد شده‌اند.»

علیرضا رضا هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند هم از انتقال این سگ‌ها بعد از «پلاک‌کوبی» به منطقه گندک و نگهداری آنها خبر داده، اما همزمان از اینکه «برخی پیمانکاران، سگ را بدون عقیم‌سازی، پلاک کوبی» می‌کنند و موجب افزایش سگ‌های ولگرد می‌شوند»، انتقاد کرده بود.

وی مدعی شده بود: «ما نیز حامی حیوانات هستیم و حیوانی که جان دارد به دنبال از بین بردن آن نیستیم. هدف ما ساماندهی، غربالگری، عقیم‌سازی و نگهداری در منطقه گندک است تا عمر سگ در همانجا تمام شود.»

مهدی رضایی مهر، معاون عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند، علت افزایش شمار سگ‌های بدون صاحب در این منطقه در ماه‌های اخیر را «وجود» نقاهتگاه گندک عنوان کرده و گفته «از شهرها و استان‌های اطراف نیز سگ‌های بلاصاحب در این منطقه رها می‌شود.»

کشتار این سگ‌ها همزمان با افزایش تمایل شهروندان ایران به داشتن حیوانات خانگی و مخالفت علنی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله شماری از نمایندگان مجلس، با نگه‌داری این حیوانات بیان کرده‌اند.

نمایندگان مجلس‌ کوشیده‌اند مخالفت خود را در قالب طرح‌های مختلف به مجلس ببرند.

از جمله در آبان‌ماه ۱۳۹۳ که طرحی از سوی ۳۲ نماینده به مجلس ارائه شده بود مبنی‌بر این‌که «گرداندن» سگ و میمون در اماکن عمومی و همچنین معامله و نگه‌داری این حیوانات در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان داشته باشد که در نهایت، به تصویب نرسید.

با استفاده از گزارش‌های رکنا، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.