بهنام قلی پور: عملیات علیه اسرائیل؛ واقعیت یا تخلیه فشار‌های روانی

چهارشنبه, 5ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر زیر ضرب چندین عملیات موفق موساد قرار گرفته است

جمهوری اسلامی زیر فشار‌‌های بی‌سابقه‌ای از سوی حامیان خود در ارتباط با اقدامات موساد در خاک ایران قرار دارد _ AFP

جمهوری اسلامی برای خروج از فشار روانی ناشی از اقدامات موساد در خاک ایران، مدعی انجام چند «عملیات موفق» علیه اسرائیل شده است.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در تازه‌ترین دور این ادعاها گفته که تهران در ماه‌های اخیر «تعدادی عملیات موفق» علیه اسرائیل داشته که نشان از «قدرت امنیتی جمهوری اسلامی» دارد.

خطیب اشاره‌ای به جزئیات این اقدامات نکرده و توضیح نداده که در چه زمان و مکان مشخصی وزارت اطلاعات این عملیات را داشته است.

وزارت اطلاعات پس از کشته شدن حسن صیاد خدایاری یکی از اعضای نیروی «قدس» سپاه پاسداران در تهران، مدعی بازداشت چند تیم «جاسوسی و تروریستی» اسرائیل در ایران هم شده است.

این وزارت‌خانه در کنار سازمان اطلاعات سپاه تاکنون سند و مدرکی مبنی بر تائید ادعاهای خود منتشر نکرده‌اند و درباره سرنوشت کسانی که به این اتهام بازداشت شده‌اند نیز حاضر نشده‌اند توضیح بدهند.

فرماندهان سپاه پاسداران هم از مدت‌ها پیش ادعا می‌کنند که پاسخ اقدامات موساد را در خاک اسرائیل و مناطق دیگر داده‌اند، اما نمی‌توانند جزئیات آن را اعلام کنند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر زیر ضرب چندین عملیات موفق موساد قرار گرفته که افزایش دامنه این اقدامات منجر به برکناری حسین طائب از سازمان اطلاعات سپاه شد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه، هم در اقدامی کم‌سابقه اعتراف کرده که سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و اسرائیل «مجرب و کار آزموده»‌اند و فرماندهان سپاه باید اقدامات آنها را «ابطال» کنند.

این درخواست در شرایطی مطرح شده که گزارش‌های قابل توجهی در سال‌های اخیر مبنی بر بازداشت برخی اعضای سپاه به اتهام «جاسوسی» برای اسرائیل منتشر شده که مهمترین آنها مربوط به خبر بازداشت مهدی نصیری، فرمانده سابق سپاه حفاظت است.

بازداشت چند مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ترکیه به اتهام تلاش برای ربایش و ترور چند شهروند اسرائیلی در ترکیه از دیگر اقدامات ناموفق تهران علیه اسرائیل است که در چند هفته اخیر اخبار آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

این اقدامات ناموفق زمانی در دستور کار سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت که موج انتقاد حامیان نظام از بی‌عملی و ناتوانی آنها در مقابل اقدامات موساد در خاک ایران به اوج رسید.

انجام دست‌کم ۱۰ عملیات موفق منسوب به موساد در خاک ایران پس از کشته شدن حسن صیاد خدایاری به اندازه‌ای بزرگ و جریان‌ساز بود که انتقاد و اعتراض علنی حامیان نظام از سیستم امنیتی را به همراه آورد.

جمهوری اسلامی هم برای کاهش فشار روانی ناشی از این انتقاد‌ها، سلسله عملیاتی علیه شهروندان اسرائیل در برخی کشور‌ها تعریف کرد که همگی آنها شکست خورد، تغییرات معناداری در فرماندهی سیستم اطلاعاتی و امنیتی خود داد و در نهایت بی‌آنکه سند و مدرکی منتشر کند، مدعی انجام چند عملیات موفق علیه اسرائیل شد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.