معترضان عراقی بار دیگر علیه گروه‌های وابسته به ایران تظاهرات و تحصن برگزار کردند

شنبه, 8ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

در حالی که معترضان عراقی خود را برای برگزاری تظاهرات روز شنبه در اعتراض به احتمال تشکیل دولت از سوی گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران آماده می‌کنند، معترضان عراقی روز جمعه نیز در بغداد و بصره به برگزاری تظاهرات و تحصن اقدام کردند.

در پی استقبال عمار الحکیم، رهبر حزب حکمت ملی عراق، از تشکیل دولت به دست چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی مورد حمایت ایران، معترضان عراقی در بغداد و بصره دفاتر این حزب را بستند و مقابل این دفاتر شعار سر دادند.

از سوی دیگر، گروهی از معترضان و هواداران جریان صدر نیز در اعتراض به تشکیل دولت از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران در میدان تحریر بغداد تحصن کردند.

با ادامه حمله‌ به دفترهای حزب حکمت ملی عراق، گزارش‌ها از بسته شدن دست‌کم شش دفتر این حزب در نقاط مختلف به دست هواداران مقتدی صدر حکایت دارد.

نیروهای امنیتی پیش‌تر به دلیل نگرانی‌ها از یورش دوباره هواداران جریان صدر به پارلمان عراق، راه‌های ورودی منطقه سبز را بسته بودند.

صدر به گروه‌های سیاسی نزدیک به ایران تا روز شنبه فردا فرصت داده نخست وزیر را معرفی کنند.

از سوی دیگر هوشیار زیباری، از رهبران سیاسی کرد عراق و معاون نخست‌وزیر پیشین عراق، گفت معترضان عراقی روز شنبه تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار خواهند کرد.

زیباری با تاکید بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات روز شنبه در این کشور گفت: «اعتراضات متوجه دستگاه قضاییه عراق خواهد بود کە با تصمیمات خودسرانە برندگان انتخابات اخیر را از حق تشکیل دولت اکثریت برای اصلاحات و تغییر محروم کرد.»

در همین حال، وزارت کشور عراق به پلیس این کشور دستور داد تدابیر امنیتی را برای حفاظت از دفترهای مرکزی احزاب تشدید کند.

روز چهارشنبه، هزاران نفر از هواداران مقتدی صدر در تظاهرات خود در حالی که علیه جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی نامزد گروه‌های شیعی مورد حمایت ایران برای نخست وزیری، شعار سر می‌دادند، وارد منطقه سبز بغداد شدند و ساختمان مجلس عراق را برای چند ساعت تسخیر کردند.

در این تظاهرات که در اعتراض به اقدام گروه‌های شیعی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد پست نخست وزیری عراق برگزار شد، معترضان بارها علیه جمهوری اسلامی و دخالت‌های ایران شعار دادند.

پس از تسخیر ساختمان مجلس عراق به دست معترضان به نامزدی محمد شیاع السودانی و دخالت‌های ایران در عراق، صالح محمد العراقی، سخنگوی مقتدی صدر، با انتشار پیامی از صدر در صفحه توییت خود نوشت: پیامتان رسید، به خانه‌های خود بازگردید.

یکی از عوامل محرک اعتراضات اخیر در عراق، افشای فایل صوتی نوری المالکی است که در آن این چهره سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی با عبارت‌های رکیک و اهانت‌آمیزی علیه مقتدی صدر سخن می‌گوید.

پس از انتشار این فایل صوتی بود که صدها هزار عراقی روز جمعه بیست و چهارم تیر ماه به خیابان‌های عراق آمدند و تظاهرات عظیمی برگزار کردند.

صدر در پیام خود به تظاهرات بیست و چهارم تیر ماه در بغداد، خواهان انحلال گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی و دیگر گروه‌های شبه نظامی شد و تاکید کرد تا زمانی که گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی در عراق فعالیت دارند تشکیل دولت مقتدر امکان‌پذیر نیست.

جریان صدر در انتخابات سال گذشته مجلس عراق با کسب ۷۳ کرسی، اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب کرد اما پس از کارشکنی ائتلاف گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در برابر تشکیل دولت جدید عراق، همه این نمایندگان با فرمان مقتدی صدر استعفا کرده و از مجلس خارج شدند.

پس از این بود که ائتلاف چارچوب هماهنگی گروهای شیعی، نزدیک به جمهوری اسلامی، محمد شیاع السودانی، چهره نزدیک و مورد حمایت نوری المالکی، را به عنوان نامزد مقام نخست‌وزیری عراق، تعیین کرد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.