نامه نرگس محمدی از زندان اوین؛ “تراکم جمعیت در بند زنان در تاریخ این بند بی سابقه بوده است”

پنجشنبه, 13ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

 


خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، طی نامه ای از زندان اوین از ابتلای شمار زیادی از زندانیان محبوس در بند زنان این زندان به کرونا خبر داده و گفته است، “تراکم جمعیت در بند زنان زندان اوین در تاریخ این بند بی سابقه بوده است و تعدادی زیادی از زندانیان علیرغم داشتن علائم کامل کرونا از رسیدگی پزشکی و امکان انجام تست کرونا محروم مانده اند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، شمار زندانیان مبتلا به کرونا در بند زنان زندان اوین رو به افزایش است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، طی نامه ای از زندان اوین از ابتلای شمار زیادی از زندانیان محبوس در بند زنان این زندان به کرونا خبر داده و گفته است: “تراکم جمعیت در بند زنان زندان اوین در تاریخ این بند بی سابقه بوده است و تعدادی زیادی از زندانیان علیرغم داشتن علائم کامل کرونا از رسیدگی پزشکی و امکان انجام تست کرونا محروم مانده اند”.
همچنین در بخش دیگری از این نامه خانم محمدی با اشاره به افزایش روز افزون شمار شهروندان بازداشتی در این زندان نوشته است: “این روزها در بند زنان زندان اوین بیش از ۵۰ زندانی سیاسی و عقیدتی در حال گذراندن دوران حبس خود هستند و روز به روز بر تعداد ایشان افزوده می‌شود. این تعداد زندانی از گرایش های مختلف سیاسی و عقیدتی در تاریخ این بند بی سابقه بوده و هیچ‌گاه تعداد زندانیان بند زنان زندان اوین حتی در اوج اعتراضات نیز به این میزان نبوده است. این نشانه ای از شدت گرفتن سرکوب حکومت است که روز به روز بیشتر می شود و تمام آحاد جامعه را هدف قرار داده است.”

هرانا اخیر طی گزارشی از شیوع ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین و نبود تست کرونا و فضای قرنطینه خبر داده بود.

متن این نامه، عینا در ادامه می آید:
“رعایت حقوق اولیه زندانیان این روزها در بند زنان زندان اوین بیش از ۵۰ زندانی سیاسی و عقیدتی در حال گذراندن دوران حبس خود هستند و روز به روز بر تعداد ایشان افزوده می‌شود. این تعداد زندانی از گرایشهای مختلف سیاسی و عقیدتی در تاریخ این بند بی سابقه بوده و هیچ‌گاه تعداد زندانیان بند زنان زندان اوین حتی در اوج اعتراضات نیز به این میزان نبوده است. این نشانه ای از شدت گرفتن سرکوب حکومت است که روز به روز بیشتر می شود و تمام آحاد جامعه را هدف قرار داده است. این تعداد زیاد زندانی در حالی که در بند زنان زندان اوین نگهداری می شوند که در روزهای اخیر بیماری کرونا مجدداً شیوع پیدا کرده است.

تست تعدادی از زندانیان مثبت شده و تعدادی دیگر نیز علائم بیماری کرونا را به طور کامل دارند، هرچند از ایشان تست گرفته نشده است. اولین اقدام در مورد بیماری کرونا جداسازی بیماران از افراد سالم و اعمال قرنطینه است اما در عمل با توجه به تعداد بالای زندانی و فضای کوچک بند امکان قرنطینه به هیچ عنوان وجود ندارد. همچنین تاکنون زندانیان مبتلا به کرونا به مرخصی نیز اعزام نشده‌اند و این امر نشان از بی توجهی کامل به وضعیت سلامت زندانیان و حفظ جان ایشان را دارد. مقام های قضایی و امنیتی سالهاست حقوق زندانیان را نقض می‌کنند که در ایام اخیر سطح و میزان نقض حقوق بشر شدت بیشتری یافته است. عدم اعزام زندانیان مبتلا به کرونا به مرخصی می‌تواند باعث به خطر انداختن جان ایشان و دیگر زندانیان شود. وظیفه فعالین و سازمانهای حقوق بشری است که در مقابل نقض حقوق اولیه زندانیان سکوت نکرده و از حقوق قانونی زندانیان سیاسی و عقیدتی و حق سلامتی ایشان دفاع کنند و حاکمیت را وادار به رعایت حقوق بشر کنند.

نرگس محمدی، بند زنان زندان اوین.”

هرچند انتقال زندانیان سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین، این امیدواری را ایجاد کرده بود که این زندانیان شرایط بهتری را پیش رو خواهند داشت، با این حال با مدیریت ضعیف مسئولان زندان و در نظر نگرفتن مکانی مجزا به منظور قرنطینه، نگرانی هایی در خصوص سلامت آنان ایجاد شده است.
در تاریخ ۲۹ تیرماه امسال یکباره تمام زندانیان سیاسی زن زندان قرچک ورامین به دستور مدیر کل زندانهای استان تهران به سالن دو بند زنان زندان اوین منتقل شدند، سالنی که تا پیش از ورود این زندانیان به عنوان بند قرنطینه مخصوص مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده بود. گفتنی است با ورود زندانیان جدید، مکانی برای قرنطینه وجود ندارد و آن افراد نیز بدون قرنطینه مستقیما به بندهای عمومی فرستاده شده اند.

لازم به ذکر است انتقال زندانیان سیاسی قرچک ورامین زمانی صورت گرفت که بیماری سل در زندان قرچک ورامین شیوع پیدا کرده بود و مبتلایان این بیماری بدون رعایت و پیشگیری در کنار سایر زندانیان نگهداری میشدند. همچنین هرانا پیشتر طی گزارشی از نگرانی خانواده زندانیان در پی ابتلای چند زندانی به سل خبر داده بود. همچنین پس از ابتلای ۴ زندانی محبوس در زندان قرچک ورامین به بیماری سل و عدم اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در زندان، در تاریخ ۱۱ تیرماه، حدود ۴۰ زندانی با علائم ابتلا به بیماری مورد تست قرار گرفته اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.