بند زنان زندان آمل؛ محرومیت زندانیان از دسترسی به کتب و نشریات اهدایی

شنبه, 15ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مسئول فرهنگی زندان آمل، مانع از تحویل کتاب به یکی از زندانیان محکوم به اعدام ساکن در بند زنان این زندان شد. ممانعت مسئولان زندان آمل از تحویل کتب و نشریات داخلی به زندانیان، امری مسبوق به سابقه است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان ساکن در بند زنان زندان آمل از دسترسی به کتب و نشریات داخلی و دارای مجوز محروم هستند.

طی یکسال اخیر، مسئولان زندان آمل مانع از تحویل شمار زیادی از کتاب های اهدایی به زندانیان شده اند؛ این درحالیست که بخش هایی از این زندان از جمله بند زنان اساسا فاقد کتابخانه است. همچنین دستگاه پخش فیلم و کلیه‌ فیلم‌ها و سریال‌های اهدایی به زندانیان ساکن در بند زنان نیز با وجود پیگیری های مکرر اهدا کنندگان، به زندانیان تحویل داده نشده و به ارسال کنندگان آن نیز بازگردانده نشده است.

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق که پیشتر دوران محکومیت خود را در این زندان سپری میکرد، با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود اظهار داشت که مسئولان زندان در اقدامی مسبوق به سابقه، مانع تحویل ده جلد کتاب شامل کتب “رمان و روانشناسی” به یکی از زندانیان زن محکوم به اعدام در این زندان شده اند.

وی با بیان اینکه کتب مورد اشاره “دارای شماره شابک و مجوز چاپ از وزارت ارشاد بوده” ادامه داد: “رئیس زندان بعد از گذشت یک هفته اعلام کرد «کتاب‌ها غیر قانونی است». با پیگیری بیشتر زندانیان، مسئول فرهنگی زندان آمل بعد از گذشت سه هفته اعلام کرد «موضوعات کتابها بررسی شد و با فرهنگی اینجا! همخوانی ندارد».”

این زندانی سیاسی سابق با انتقاد از این موضوع، ممیزی صورت گرفته را ناشی از احتمال وجود دو عامل میداند که به ترتیب آنها را “عملکرد سلیقه ای مسئولان زندان و اقدامات مغایر با دستورات سازمان زندان‌ها” و یا “محرومیت زندانیان سیاسی سابق از حقوق شهروندی و حق اهدای کتاب به دیگران” عنوان می کند.

خانم ایرایی همچنین با اعلام اینکه “شاکری، مسئول فرهنگی زندان آمل در حضور مهاجری معاون دادستان آمل، قاضی اعزامی به بند و همچنین دو نفر از ماموران بند زنان، با فحاشی به زندانیان باعث ایجاد تشنج و برهم زدن آرامش آنها شده است”، نوشت: “این اتفاق در پی عدم تحویل کتابهای ارسالی به بند زنان رخ داد. شاکری در جریان بحث بر سر چرایی ممانعت از تحویل کتاب‌ها به یکی از زندانیان محکوم به اعدام، این زندانی که دستور اجرای حکم مرگش صادر شده و یک ماه فرصت برای پیگیری وضعیت پرونده‌ اش دارد را به عدم رسیدگی پرونده و توقف تلاش زندان به جهت اخذ رضایت از اولیای دم تهدید کرده است.”

او ادامه داد: مسئول فرهنگی زندان آمل همچنین در جریان تهدید این زندانی، خطاب به وی اظهار داشته که “دادستان، معاون وی و رئیس زندان به زودی از سمت خود کنار گذاشته می شوند و تو تنها من را برای اخذ رضایت داری”.

به گفته وی، رئیس زندان آمل تا این لحظه واکنشی به توهین ها، تهدید ها و محرومیت های اعمال شده از سوی مسئول فرهنگی زندان آمل نداشته است.

حدود پنجاه زندانی در بند زنان زندان آمل سکونت دارند. جو عمومی این بند، پس از اطلاع زندانیان ساکن در آن از اجرای حکم اعدام معصومه زارعی و همچنین کسب اطلاع از خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام دیگر هم‎بندی خود، بسیار متشنج و ملتهب است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.