یک توله یوزپلنگ ایرانی بر اثر تصادف با خودرو در اطراف منطقه حفاظت شده توران تلف شد

شنبه, 15ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

ار اف ای 

به گزارش ایسنا عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی، در پی خبر واصله از سوی عوامل محلی به پارک ملی توران در ساعت ۲۰ و۴۵ دقیقه روز جمعه ۱۴ مردادماه مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو،  به محل حادثه که در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) واقع است، عزیمت کردند. پس از گشت و بررسی موضوع، خبر واصله مورد تائید قرار گرفت.

این در حالیست که طی روزهای گذشته، پایش شبانه‌روزی این محور به ویژه در محدوده الحاک –عباس آباد (داخل مرز منطقه حفاظت شده توران) در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست دو اداره بوده است.

این هشتمین یوزپلنگی است که در یک دهه اخیر بر اثر تصادف با خودروهای عبوری از جاده‌ها از بین رفته است.

یوزپلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه از انقراض تدوین کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست دی پارسال اعلام کرده بود تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده که از میان آن‌ها تنها سه قلاده، ماده هستند.

بنا بر اعلام کارشناسان محلی، به دلیل از بین رفتن کمر و دم حیوان، شناسایی جنسیت او هنوز ممکن نیست.

پروژهٔ برآورد جمعیت یوزپلنگ ایرانی در استان یزد از دی ماه ۱۳۹۰ تا فروردین ماه ۱۳۹۱ به همت پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، و انجمن پنترا انجام شده و طی آن جمعاً ۱۰۰ دستگاه دوربین تله‌ای در زیستگاه‌های بافق، دره انجیر، آریز و سیاه‌کوه در این استان کار گذاشته شد و طی این دوربین‌گذاری ۸ تصویر از یوز ثبت شد که هیچ یوز ماده‌ای در تصاویر دیده نشد و تصاویر گرفته شده مربوط به دو یوز نر معروف به دو برادر بوده که در مناطق مختلف چندین بار دیده شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.