گزارشی از آخرین وضعیت اسماعیل گرامی در زندان اوین

یکشنبه, 16ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

گزارشی از آخرین وضعیت اسماعیل گرامی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – اسماعیل گرامی، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، روز شنبه ۱۵ مردادماه، در پی اعلام نتیجه منفی تست کرونا، از قرنطینه بهداری به بند عمومی این زندان منتقل شد. آقای گرامی در تاریخ ۸ مردادماه پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونا، به قرنطینه بهداری زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۱، اسماعیل گرامی، فعال کارگری دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند.

یک منبع نزدیک به خانواده این فعال کارگری به هرانا گفت: «تست کرونای آقای گرامی در تاریخ ۸ مردادماه مثبت اعلام شده و در پی آن وی از بند عمومی زندان اوین به قرنطینه بهداری این زندان منتقل شد. روز گذشته با منفی شدن نتیجه تست کرونای اسماعیل، او به اندرزگاه ۶ این زندان انتقال داده شد.»

منبع مطلع افزود: «در ایامی که آقای گرامی به بیماری کرونا مبتلا بود، مسئولان زندان اعزام این زندانی به مراکز درمانی خارج از زندان را مشروط بر انتقال همراه با دستبند و پابند اعلام کردند که در پی مخالفت این زندانی با شرط مذکور، این انتقال از سوی مسئولان زندان منتفی اعلام شد. این مخالفت در حالی صورت گرفت که مسئولان بهداری زندان تجهیزات پزشکی و دارویی حداقلی را در اختیار دارند. مسئولان بهداری تنها به ارائه تعدادی قرص تب‌بر و شربت به وی بسنده کردند.»

در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱، هرانا طی گزارشی از انتقال دسته جمعی تعداد پرشماری از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ از جمله اسماعیل گرامی به زندان اوین خبر داده بود.

آقای گرامی پیشتر در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰، به همراه شمار دیگری از زندانیان سیاسی محبوس در تیپ دو زندان تهران بزرگ که بدون اجرای اصل تفکیک جرائم در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بودند، توسط تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در جریان این رخداد شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری و اکبر فراجی آسیب دیده و تعدادی از آنها جهت درمان به بهداری زندان منتقل شدند.

پس از بروز این درگیری، در تاریخ ۱۹ مهرماه همان سال، هرانا در گزارشی از انتقال تنبیهی آقای گرامی به همراه ۱۳ زندانی سیاسی دیگر به بند۱ تیپ دو این زندان خبر داد. انتقال این زندانیان به سالن ۱ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با حضور شماری از مقامات زندان به صورت اجباری و علیرغم شرایط غیراستاندارد و نامناسب این سالن صورت گرفت.

در شهریورماه سال ۱۴۰۰، حکم محکومیت این فعال کارگری توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران عینا تایید شد.

وی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود.

اسماعیل گرامی در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹، همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان در کشور، تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک روز بعد آزاد شد.

او مجددا در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین منتقل شد. اسماعیل گرامی نهایتا در تاریخ ۱۹ فروردین ماه به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شد.

اسماعیل گرامی، فعال کارگری، ۶۸ ساله و همسر ژاله روح زاد معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.