تداوم بازداشت ۶ شهروند بهائی در شهرهای مختلف

دوشنبه, 17ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان بازداشت ۶ شهروند بهائی از جمله ۳ تن از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، این شهروندان کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند. در جریان موج جدید برخورد نهادهای امنیتی با شهروندان بهائی روز یک شنبه ۹ مرداد بهنام ممتازی در قزوین، سها ثابتی (رحمانی) در ساری، سامان استوار و عفیف نعیمی در کرج، مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال آبادی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱، شش شهروند بهائی بازداشت شده در شهرهای قزوین، کرج، تهران و ساری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروندان به هرانا گفت: «خانم ها مهوش ثابت (شهریاری) و فریبا کمال آبادی پس از بازداشت در تهران به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. پرونده عفیف نعیمی و سامان استوار نیز در شعبه ۷ بازپرسی کرج در حال رسیدکی است.»

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری بهنام ممتازی در قزوین، سها ثابتی (رحمانی) در ساری، سامان استوار و عفیف نعیمی در کرج اطلاعی در دست نیست.

مهوش ثابت (شهریاری)، فریبا کمال آبادی و عفیف نعیمی از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” هستند که پیشتر سابقه محکومیت و تحمل حبس طولانی مدت داردند.

روز یکشنبه ۹ مرداد، ۷ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و منازل دستکم ۳۷ شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. یکی از این شهروندان پس از ساعاتی آزاد شد.

بعد از این اقدامات، همزمان با انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار ویدیویی شهروندان بهائی بازداشت شده را به جاسوسی، نفوذ در مهدکودک‌ها و ترویج بی حجابی در کشور متهم کرد. به گفته سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل “گزارشات منتشر شده توسط جمهوری اسلامی در رسانه ها، مجددا ثابت کرد که شهروندان بهائی در ایران صرفاً به دلیل اعتقادات دینی خود تحت آزار و اذیت سیستماتیک قرار می گیرند.”

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.