تداوم بازداشت؛ فشار بر حنان هاشمی، شهروند بهائی جهت اخذ اعترافات اجباری

چهارشنبه, 19ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حنان هاشمی شهروند بهائی ساکن شیراز که در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ بسر میبرد، در تماس تلفنی با خانواده خود از اعمال فشار برای اخذ اعتراقات اجباری خبر داده است. بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور دیگر شهروندان بهائی ساکن این شهر نیز کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حنان هاشمی شهروند بهائی ساکن شیراز کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ بسر میبرد.

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا در خصوص آخرین وضعیت این شهروند گفت: “خانم هاشمی که ۲۲ سال دارد، در تماسی تلفنی با خانواده خود عنوان کرد که بازجوها برای اخذ اعتراقات اجباری، وی را تحت فشار قرار داده اند. بازجوی وی همچنین طی تماس تلفنی با خانواده، شرط آزادی حنان را همکاری او در زمینه اعترافات ساختگی اعلام کرده است.”

حنان هاشمی ۲۲ ساله، بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، ⁧الحان هاشمی ۱۸ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهائی ساکن شیراز روز ⁧سه شنبه ۲۸ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند. این شهروندان پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند.

از میان آنها نیلوفر حسین و الحان هاشمی، چندی پیش آزاد با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

یک منبع مطلع پیشتر در خصوص وضعیت دیگر شهروندان بازداشتی در شیراز به هرانا گفت: “برای میثاق معنوی پور وثیقه تعیین شده اما هنوز در بازداشت به سر میبرد. حنان هاشمی و بهیه معنوی پور نیز کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت هستند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.