وزیر انرژی لبنان: آماده‌ام بروم از ایران نفت مجانی بیاورم

پنجشنبه, 20ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

سفیر ایران در لبنان پیشنهاد انتقال سوخت رایگان به این کشور را مطرح کرد

منابع خبری می‌گویند نخست‌وزیر لبنان هم با دریافت سوخت رایگان از ایران موافقت کرده است‌ـ قدس آنلاین

پس‌ از اینکه سید حسن نصرالله‌، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت که می‌تواند «سوخت رایگان ایران» را به لبنان بیاورد، ولید فیاض، وزیر انرژی این کشور، هم اعلام کرد آماده است برای رایزنی درباره انتقال نفت رایگان به تهران سفر کند.

فیاض شامگاه چهارشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)، در مصاحبه‌ با شبکه خبری المنار گفت که با چمدان بسته، منتظر دستور نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، برای سفر به تهران است.

وزیر انرژی لبنان در ادامه اذعان کرد که مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، اعلام کرده که تهران برای ارائه سوخت رایگان به این کشور آماده است و طرف ایرانی از دولت لبنان درخواست کرده است که تیمی را برای مذاکره به تهران اعزام کند. منابع خبری می‌گویند نخست‌وزیر لبنان هم با دریافت سوخت رایگان از ایران موافقت کرده است.

لبنان در سال‌های اخیر پیوسته با بحران انرژی دست‌وپنجه نرم کرده و با خاموشی‌های پیاپی برق مواجه بوده است. حالا هم ذخایر سوخت این کشور به سطح پایینی رسیده و هم قرارداد نفتی لبنان با عراق رو به پایان است؛ بنابراین، دولت به دنبال راهی برای جلوگیری از بروز بحرانی بزرگ است.

ایران و الجزایر دو کشوری‌اند که لبنان برای تامین سوخت موردنیازش به آن‌ها چشم دارد اما در این بین، مذاکره با طرف ایرانی به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ زیرا دریافت سوخت رایگان تمام می‌شود.

به گزارش عرب‌نیوز، کمک‌های مالی جمهوری اسلامی ایران به لبنان کمک می‌کند بحران انرژی را پشت سر بگذارد. به گفته کارشناسان، سوخت ایران با نیروگاه‌های لبنان سازگار نیست اما از آن‌جا که رایگان تمام می‌شود، لبنان می‌تواند آن را با یک کشور ثالث معاوضه کند.

در این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده است که مذاکرات میان الجزایر و لبنان برای صادرات سوخت تاکنون پیشرفتی نداشته، زیرا این کشور در قبال صادرات سوخت امتیازهایی از لبنان مطالبه کرده است. اکنون دولت لبنان قصد دارد بین گرفتن سوخت رایگان از ایران و ارائه امتیاز به الجزایر در قبال واردات سوخت، اولی را انتخاب کند؛ به‌ویژه اینکه شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای اهدای سوخت رایگان به لبنان اشتیاق هم دارد. روزنامه الاخبار پیش‌تر در گزارشی اعلام کرد که این سفیر ایران در بیروت بود که در دیدار با نخست‌وزیر لبنان، پیشنهاد ارسال رایگان سوخت را مطرح کرد. وزیر انرژی لبنان نیز در مصاحبه اخیر خود این موضوع را تایید کرد.

سید حسن نصرالله هم شامگاه دوشنبه ۲ مرداد، در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین، به بحران انرژی در لبنان پرداخت و به‌صراحت گفت که می‌تواند سوخت رایگان ایران را به کشورش منتقل کند؛ به‌شرط اینکه دولت موافقت کند. او در ادامه مدعی شد که دولت لبنان به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا جسارت واردات سوخت از ایران را ندارد. وزیر انرژی لبنان در واکنش به سخنان او گفت که واردات سوخت از ایران هیچ مجازاتی در پی ندارد؛ زیرا رایگان است.

پاییز ۱۴۰۰، پس از اینکه گزارش‌هایی درباره ارسال محموله‌های سوخت ایران برای حزب‌الله لبنان منتشر شد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «ما نمی‌توانیم درد و رنج طراحی‌شده علیه مردم لبنان را ببینیم.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.