وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس: پومپئو «دومین هدف توطئه» ایران؛ بولتون: از مبلغ ناچیز برای ترور خودم شرمنده شدم

پنجشنبه, 20ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

مایک پومپئو (راست) وزیر خارجه سابق و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا

مایک پومپئو (راست) وزیر خارجه سابق و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا

وب‌سایت خبری-تحلیلی آمریکایی «اکسیوس» می‌گوید وزارت دادگستری آمریکا به وزیر خارجه سابق این کشور گفته بود که او «دومین هدف سوء قصد عامل جمهوری اسلامی ایران بوده است». جان بولتون نیز در مصاحبه‌ای گفته که از دیدن مبلغ ناچیز برای ترور خود، شرمنده شده است.

«اکسیوس» روز چهارشنبه، ۱۹ خرداد، این مطلب را به نقل از «یک منبع آگاه نزدیک به آقای پومپئو» نوشت و افزود شهرام پورصفی که مظنون این پرونده است گفته که «قرار بوده برای کار دوم یک میلیون دلار بپردازد».

اکسیوس گمان می‌برد که «این مبلغ و این کار دوم» برای توطئه سوءقصد به مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، بوده است.

بنابر این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا به‌طور مستقیم به مایک پومپئو اعلام کرده که او یکی از افرادی است که بر اساس اسناد به دست‌آمده از سوی این وزارتخانه، قرار بوده از سوی متهمان پرونده «توطئه سوء قصد» به جان مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مورد هدف قرار گیرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک گماشته ایرانی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توطئه برای به قتل رساندن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، متهم شده است.

بر اساس این بیانیه که در پایگاه خبری رسمی این وزارتخانه منتشر شد، متهم مردی ۴۵ ساله به نام «شهرام پورصفی» متولد تهران معرفی شد که به نام «مهدی رضایی» شناخته می‌شود.

شهرام پورصفی متهم شده که قصد داشته است «۳۰۰ هزار دلار به افرادی در آمریکا پرداخت کند تا آقای بولتون را در واشینگتن دی سی یا ایالت مریلند به قتل برسانند».

این مامور سپاه، در حال حاضر، از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «مزدوری برای توطئه ارتکاب قتل» تحت تعقیب است.

انگیزه احتمالی در این پرونده، «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان شده است.

واکنش جان بولتون به افشای توطئه حکومت ایران

در پی اعلام این خبر از سوی وزارت دادگستری، جان بولتون روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه بریتانیایی «اسکای‌نیوز» گفت او تنها کسی نیست که حکومت ایران قصد ترورش را دارد.

آقای بولتون تصریح کرد توطئه ترور آمریکایی‌ها که توسط «آیت‌الله‌ها در تهران» طرح‌ریزی می‌شود صرفا به مقام‌های دولت دونالد ترامپ محدود نمی‌شود و شهروندان معمولی در آمریکا را نیز هدف قرار می‌دهد.

مشاور امنیت ملی در دولت پیشین آمریکا افزود که افشای این اسناد قضایی به شهروندان ایالات متحده و سراسر دنیا کمک می‌کند تا دریابند دقیقا با «چه نوع رژیمی در تهران» روبه‌رو هستند.

جان بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بود همچنین روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی ضمن قدردانی از پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری ایالات متحده، سران جمهوری اسلامی را افرادی «دروغگو، تروریست و دشمنان آمریکا» توصیف کرد.

این مقام پیشین آمریکایی، در عین حال، در مصاحبه‌ای دیگر به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که از دیدن مبلغ ناچیزی که در اسناد دادگاه آمده، شرمنده شده است زیرا گمان می‌کرد، دستمزد بالاتری برای ترور او تعیین شده باشد. 

در همین حال، مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، نیز در واکنش به خبر برنامه‌ریزی برای سوء قصد به جان مقامات دولت پیشین، در توئیتی نوشت: «ماموران ایرانی حاضر به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار برای ترور بولتون بودند و پیشنهاد کردند که او با ماشین زیر گرفته شود یا از فاصله کوتاهی به او تیراندازی شود. ایران برنامه‌ریزی بدتری برای پومپئو داشت. ایران پیشنهاد پرداخت یک میلیون دلار برای کشتن او را داد و به عامل خود گفت که برای این کار نیاز به ‘قابلیت دوربرد’ است».

 

خبر متهم کردن یک عضو سپاه به تلاش برای قتل وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا دو روز پس از آن منتشر می‌شود که هیات‌های مذاکره‌کننده تهران و واشینگتن برای احیای برجام به وین بازگشته بودند و با قطعی شدن «متن نهایی» توافق، اکنون به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا در مورد سرنوشت بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تصمیم‌گیری کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.