دیپلمات ایرانی: در حال بررسی «اطمینان‌آور» بودن پیشنهاد برجامی اروپا هستیم

شنبه, 22ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

مذاکرات علی باقری کنی و انریکه مورا برای احیای برجام (عکس از آرشیو)

مذاکرات علی باقری کنی و انریکه مورا برای احیای برجام (عکس از آرشیو)

یک دیپلمات ایرانی درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.

این دیپلمات که نامی از وی برده نشده، روز جمعه ۲۱ مرداد به ایرنا گفته است پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که در موضوعات
مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسایل پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایران اطمینان ایجاد کند.

وی در ادامه گفته است ایران باید بررسی کند که آیا این پیشنهادها تضمین کننده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله «ادعاهای سیاسی
مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین برای پایداری توافق هست و آیا میتواند در این موضوعات اطمینان آور باشد یا خیر.»

روز گذشته روزنامه وال استریت جورنال از دستیابی به متن ارائه شده توسط اتحادیه اروپا بعنوان متن نهایی در مذاکرات برجام خبر داده و نوشته بود غرب برای احیای برجام «امتیاز چشمگیری» در نظر گرفته و اگر ایران به سوالات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم در سایت‌ها اعلام نشده خود پاسخ دهد، شورای حکام آژانس این پرونده را خواهد بست و به شورای امنیت سازمان ملل ارسال نخواهد کرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در کمیسیون برجام نیز روز جمعه در یک نشست خبری گفته است متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده است.

وی در عین حال تاکید کرد که همین چند کلمه می‌تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همانگونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ‌داده بود.

وی توضیح نداد که این کلمات چه هستند، اما گفته است: «امیدوارم این اتفاق نیفتد، متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. این گزینه‌ای است که اصولا همه طرف‌ها راضی هستند و در عین حال همه نارضایتی خاصی از برخی مفاد پروژه را تجربه می‌کنند.»

همزمان، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به رادیو فردا پیرامون گزارش اخیر وال استریت جورنال در مورد مسئله چالش برانگیز پادمانها در بحث احیای برجام گفت که «ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد و رویکرد واشینگتن در پشتیبانی از حفظ استقلال و ماموریت اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی »تغییر نخواهد کرد».

این سخنگو –که نامش محفوظ مانده –در پاسخی که به شکل مکتوب در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، تاکید کرد: »ما معتقدیم که اجرای برجام و تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران بر مبنای ان‌پی‌تی و پادمان‌ها نباید منوط به یکدیگر باشد.»

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، رادیو فردا. د.خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.