گرمازدگی کارگران پروژه‌های نفت و گاز در ایران؛ جان باختن سه کارگر

یکشنبه, 23ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

گرمازدگی کارگران پروژه‌های نفت و گاز در ایران؛ جان باختن سه کارگر

گرمای بی‌سابقه هوا در مناطق نفت و گاز جنوب ایران در روزهای گذشته جان چند کارگر را گرفت و بسیاری را روانه بیمارستان و درمانگاه‌ها کرده است. دستکم پانصد نفر از کارگران پروژه‌های مختلف مناطق نفت و گاز جنوب ایران در اثر کار سخت و گرمازدگی شدید راهی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در شهرهای مختلف شده‌اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت ویدیویی از گرمازدگی و از حال رفتن کارگران در گرمای طاقت‌فرسای عسلویه و کنگان منتشر کرده است.

تعطیلی کار با پرداخت حقوق بدلیل گرمای طاقت فرسا

بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز و‌ پتروشیمی در مراکز و پروژه‌ها از کارفرمایان خواسته‌اند تا در روزهایی که درجه گرما و درصد رطوبت هوا بسیار بالاست ساعات کاری را به ۶ ساعت کاهش دهند اما تاکنون پاسخی از کارفرمایان دریافت نکرده‌اند. در صورت تداوم بی‌توجهی کارفرمایان به جان و سلامت کارگران، این وضعیت می‌تواند ابعاد فاجعه‌بار کنونی را تشدید کند و کارگران قطعا درمقابل این بی‌توجهی کارفرمایان دست به اعتراض خواهند زد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم با انتشار خبر گرمازدگی کارگران در کانال تلگرامی خود؛ وضعیت همه مراکز نفت، گاز و پتروشیمی را در جنوب ایران فاجعه بار دانسته و افزود: «با وجود اینکه گرما به چنین حدی رسیده است که جان کارگر را می‌گیرد؛ باز هم کار را تعطیل نمی‌کنند.» این شورا

خواسته کارگران را «تعطیلی کار با پرداخت حقوق» اعلام کرده است.

گرمازدگی کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان

روز شنبه ۱۵مردادماه خبر گرمازدگی بیش از ۳۵ نفر از کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به علت گرما و رطوبت شدید هوا دچار گرمازدگی همراه با ویدئو منتشر شد. اما مسوولان روابط عمومی پالایشگاه آبادان و فاز دو این تصاویر را به مجموعه‌های یکدیگر مرتبط دانسته و خبر را تکذیب کردند. با وجود این تکذیب در پیگیری‌های بعدی مشخص شد که این افراد، کارگران شاغل در فاز دوم پالایشگاه هستند که بر اثر رطوبت بالای۹۰ درصد و افزایش دمای هوا تا ۵۳ درجه دچار گرمازدگی شده و به درمانگاه پالایشگاه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

در سوی مقابل نامه‌ای از شرکت پتروشیمی بوشهر بعنوان یکی از شرکتهای فعال در مناطق نفتی جنوب در فضای مجازی منتشر شده که در آن دستورالعمل ساعت کاری جدید کارگران اعلام شده در این نامه که به امضای رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست این شرکت رسیده ساعت کاری کارگران از ساعت ۶ تا ۱۱ و ۱۶ تا ۱۹:۳۰ اعلام شده است. در این نامه با اشاره به پیامدهای گرمازدگی کارگران از بخش خدمات و پشتیبانی شرکت خواسته شده تا نسبت به تهیه آب سرد کن  و در اختیار قراردادن مخازن آب و لیمو به کارگران اقدام کنند.

گرمازدگی کارگران پروژه‌های نفت و گاز در ایران؛ جان باختن سه کارگر

اتحادیه آزاد کارگران ایران  هم گزارش کرده پتروشیمی آبادان به دلیل گرمای هوا در برخی از روزها ساعت کاری کارگران را کاهش داده است. اما در فاز دو همین پالایشگاه، کارفرمایان حاضر به کاهش ساعات کاری نشده‌اند».

جان باختن سه کارگر در پالایشگاه آبادان و پالایشگاه جفیر اهواز بر اثر گرمازدگی

دو کارگر «شرکت سکاف» پالایشگاه آبادان در هفته گذشته جان خود را بر اثر گرمازدگی از دست دادند. روز ۲۶ تیرماه هم کارگر دیگری در «پالایشگاه جفیر اهواز» بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داد.در  روز‌های اخیر به دلیل دمای هوای ۵۳ درجه در جنوب کشور و رطوبت ۹۰ درصدی، خبر گرمازدگی و بی‌هوش شدن بیش از ۳۵ نفر از کارگران پالایشگاه آبادان هم به رسانه‌ها راه یافت. این در حالی است که بر اساس قانون کار، کارگران در دمای ۵۰ درجه باید دست از کار بکشند.

بر اساس گزارشات غیر رسمی که ایران وایر بطور مستقل قادر به تائید آن نیست، روزانه بیش از ۱۰۰ کارگر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل کار کردن در شرایط بد آب و هوایی و استمرار موج گرما دچار گرمازدگی می‌شوند.

پیمانکاران ارزشی برای جان کارگر قائل نیستند

به گفته شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شرکتهای نفت، گاز و پتروشیمی و پیمانکاران آنها حتا حاضر به اجرای قوانین خودشان هم نیستند: «در ماده هفت قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به صراحت گفته شده در شرایط اضطراری و به دلیل کیفیت خاص جوی، از جمله: دمای بالا که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، کار باید تعطیل شود.»

فعالان کارگری در انتقاد از بی‌توجهی کارگران نسبت به کار سخت و طولانی در هوای گرم و شرجی که صد‌ها کارگر را راهی بیمارستان کرده می‌گویند: «هیچ پیمانکاری حاضر به تعطیل کردن کار حتی در ساعت‌های گرم روز هم نیست. روز تعطیل، گرمای شدی، گرد و خاک، نبود ایمنی و تجهیزات کافی هیچ‌کدام برای پیمانکار و کارفرما فرقی نمی‌کند کارگر باید در هر شرایطی کار کند تا آنها به سود و منفعت برسند.»

شهرستان آبادان در ماههای اخیر با ثبت دمای ۵۰ درجه گرم‌ترین شهر ایران بوده است تا جایی‌که رسانه‌های داخلی نوشتند: رکورد ۷۰ ساله دمای این شهر برای سومین مرتبه تکرار شد.

قانون چه می‌گوید؟

به موجب ماده هفتم قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که سوم اردیبهشت ۱۳۷۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده؛ «در مواقع اضطراری که بعلت کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهرها به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی، سلامت انسان و محیط زیست را شدیداً به مخاطره بیاندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور (‌شهرداری‌ها و نیروی ‌انتظامی جمهوری اسلامی ایران) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده‌ کننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب ‌را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم برسانند.

‌با برطرف شدن وضعیت اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به ‌اطلاع عموم برساند»

در ماده ۱۶ آئین‌نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه‌ها مصوب چهاردهم شهریور ۱۳۳۸ هم آمده است: «هر کارگاه باید دارای وسائلی باشد که در زمستان و تابستان درجه حرارت داخلی آن به وضع قابل تحملی نگهداری شود.»

در ماده ۴۲ همبن آپین نامه هم آمده است:  «در کلیه کارگاه‌ها، کارفرما مکلف است آب آشامیدنی گوارا و سالم به مقدار کافی در مخازن سربسته و محفوظ که طبق اصول بهداشت ساخته و نگهداری می‌شود را در دسترس کارگران بگذارد.» ماده ۴۳ این آیین‌نامه هم اعلام کرده: «به کارگرانی که در گرمای زیاد برای مدت طولانی کار می‌کنند، باید قرص‌های نمک طعام داده شود».

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.