هشدار کاهش تولید شیر خشک در ایران؛ ۴۰ درصد خطوط تولید متوقف شده است

دوشنبه, 24ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک روز دوشنبه ۲۴ مرداد در مورد کاهش تولید داخلی این ماده غذایی کودکان در ماه‌های آینده هشدار داد.

هانی تحویل‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به توقف ۴۰ درصدی خط تولید شیر خشک، از جمله دلایل آن را «افزایش هزینه‌های گمرک پس از نیمایی شدن عوارض» عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک با هزینه خرید مواد اولیه برابری می‌کند.»

کاهش تولید داخلی شیر خشک در حالی است که واردات این محصول از دی‌ماه گذشته مشمول مالیات ۹ درصدی شده و پیشتر نیز رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک گفته بود واردات سه تا چهار یورو ارزبری دارد اما تولید دو تا دو و نیم یورو هزینه می‌برد.

این مسئول صنفی قبلاً این را هم اعلام کرده بود که ظرفیت تولید شیر خشک در ایران ۹۵ درصد نیاز کشور است اما دولت به واردات این محصولات تمایل دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر قوطی ۴۵۰ گرمی شیر خشک در فروردین امسال در مقایسه با زمان مشابه پارسال حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است.

مقاومت سازمان غذا و دارو با درخواست افزایش ۵۰ درصدی بهای شیر خشک به چالش جدی وزارت بهداشت و بخش خصوصی تولید شیر خشک در کشور در یک سال گذشته منجر شده است.

پیشتر رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک با اشاره به ظرفیت تولید ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل و تمایل دولت به واردات این محصولات گفته بود که واردات سه تا چهار یورو ارزبری دارد این در حالی است که تولید دو تا دو و نیم یورو هزینه می‌برد.

در همین حال برخی فعالان حوزه دارو در یک سال گذشته از کمبود بسیاری از داروها در کشور به دلیل «کاهش تخصیص ارز دولتی» هشدار داده و از قاچاق دارو به کشورهای همسایه انتقاد کرده بودند.

رحیم بنامولایی، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک، پیشتر گفته بود که سختگیری‌های بانک مرکزی و گمرک موجب رشد صادرات غیرقانونی شیر خشک شده و «۴۰ تا ۵۰ درصد از صادرات به کشورهای همسایه به‌صورت قاچاق و غیررسمی انجام می‌شود».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.