هواشناسی: پیش‌بینی پاییز «کم بارش»؛ ۷۹ درصد سد زاینده‌رود خالی است

سه شنبه, 25ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

کاهش سطح آب سد زاینده رود - آرشیو

صدای آمریکا

مدیر سد زاینده‌رود با بیان این که سرجمع بارش‌ها و سیلاب‌های مردادماه برای سد زاینده‌رود «۱۴.۳ میلیون مترمکعب» آورد آب داشته، از خالی بودن‏ «۷۹ درصد» از ظرفیت این سد خبر داد.

مجتبی موسوی نائینی با اشاره به اینکه فقط «۲۱ درصد» سد زاینده‌رود آب دارد، به خبرگزاری «ایسنا» گفته است که احتمالاً برنامه‌ریزی «منابع و مصارف» این سد برای «سال آبی آینده»، با توجه به پیش‌بینی‌ها «به‌صورت محتاطانه انجام شود.»

مدیر سد زاینده‌رود افزود که حجم سد زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۱۳ درصد» و نسبت به متوسط بلندمدت «۷۰ درصد» کاهش داشته است.

مجتبی موسوی نائینی با بیان این که پس از بارش‌های اخیر بلافاصله «کاهش ورودی به سد را داشتیم» و باید مصارف در بخش‌های مختلف «مدیریت» شود، تاکید کرده است: «مدل‌های هواشناسی» برای پاییز و زمستان پیش رو، «پیش‌بینی خوبی برای بارش‌ها نکرده‌اند.»

بحران آب و مدیریت نامناسب آن، از جمله چالش‌های بسیار جدی مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود. مصطفی فدایی‌فرد، رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب «کمیته ملی سدهای بزرگ ایران»، مهر ۱۴۰۰ با انتقاد از نبود «طرح جامع آب مصوب و قابل اتکا در کشور»، گفته بود «مناطق وسیعی» از ایران در معرض خطر «فرونشست زمین» و «کوچ ناگزیر ۳۷ میلیون» نفر به مناطق شمالی و غربی کشور قرار دارد.

آرشیو

فرونشست زمین در ایران؛ مقام دولتی: ۳۷ میلیون نفر به غرب و شمال کشور کوچ می‌کنند

در همین ارتباط، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران نیز با استناد به «خروجی اغلب مدل‌های پیش بینی بلندمدت»، گفته است که انتظار می‌رود «پاییز امسال» نیز بارش‌های کشور «کمتر از نرمال» باشد.

احد وظیفه در جلسه روز بیست و پنجم مرداد «شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور» که نهادی دولتی است، با اشاره به این که «کم‌بارشی» امسال سبب شده که میزان «آب پشت سدهای کشور» نیز با «کاهش قابل توجهی» همراه شود، گفت حتی «ورودی آب سدها» نیز به دلیل «توالی خشکسالی» کمتر از سال گذشته بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان دولتی هواشناسی ایران همچنین در این جلسه گفته است که شرایط پیش روی بارش در پاییز و «ادامه کسری آب پشت سدها» تاثیر مخربی بر «کشت پاییزه» به خصوص در «مناطق سردسیر نیمه شمالی» ایران خواهد داشت.

روزنامه «شرق» چاپ تهران، چهارم خردادماه با اشاره به گسترش «بحران آب و کشاورزی» در کشور و «کاهش تولید غذا در ایران»، طی گزارشی با عنوان «کوچ غذایی»، به استناد آمارهای «سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد»، آورده بود که با «تشدید بحران تنش آبی» و «بحران‌های جهانی افزایش قیمت مواد غذایی»، ایران احتمالا «۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی» خود را در سال‌های آتی از دست می‌دهد و این روند «به زودی هزاران ایرانی را مجبور به مهاجرت می‌کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.