پرسش سازمان حقوق بشر ایران از اینترپل: آیا فردی را که در خطر اعدام بود، تحویل دادید؟

چهارشنبه, 26ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱:  سخنگوی قوه قضاییه خبر داد که حکم اعدام «شهروز سخنوری»، متهمی که اینترپل در مالزی بازداشت کرده و به ایران تحویل داده است، در دیوان عالی کشور تایید شده و به زودی اجرا می‌شود. این زندانی با اتهام «راه اندازی شبکه فساد» بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

سازمان حقوق بشر ایران، ضمن محکوم کردن اعدام زندانیان در ایران، خواهان پاسخگو کردن اینترپل درخصوص تحویل این زندانی به ایران شده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران دراین خصوص گفت: «اگر آن‌گونه که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، پلیس بین الملل شهروز سخنوری را تحویل ایران داده باشد، آنگاه آنان نیز در اعدام او سهیم بوده و باید پاسخگو باشند.»

بنا بر اظهارات سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، حکم اعدام شهروز سخنوری، که به اتهام «راه اندازی شبکه فساد» به اعدام محکوم شده، در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است.

مسعود ستایشی روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ماه، در یک نشست خبری گفت: «این فرد به اعدام محکوم شد، همچنین متهمان دیگر پرونده به موجب فراهم کردن زمینه فساد به هشت سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده است.»

سخنگوی قوه قضاییه  از صدور و تایید حکم اعدام، به اتهام مبهم «راه اندازی شبکه فساد»، خبر داد. احتمال می‌رود این مورد اتهامی، بر مبنای ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی بررسی شده باشد. در این صورت اتهام او «افساد فی الارض» تلقی شده است.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، شهروز سخنوری، شهریور ماه ۱۳۹۹ در کشور مالزی توسط اینترپل بازداشت و به ایران بازگردانده شده است.

مجازات اعدام در اغلب کشورهای جهان لغو شده و دیگر به اجرا گذاشته نمی‌شود. با این حال ایران همچنان یکی از بزرگترین اعدام کنندگان جهان به شمار میرود. بسیاری از قوانین ایران که منجر به صدور حکم اعدام می‌شوند، کاملا مبهم هستند.

سازمان حقوق بشر ایران خواستار پاسخگویی مقام‌های پلیس بین‌الملل در این باره است که آیا آنان به رغم آن‌که می‌دانستند شهروز سخنوری در خطر مجازات اعدام قرار دارد، او را به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل داده‌اند؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.