کاوه مدنی به عنوان رئیس بعدی مؤسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل معرفی شد

پنجشنبه, 27ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

با حکم معاون سازمان ملل متحد، کاوه مدنی، دانشمند شناخته شده ایرانی در حوزه آب، به عنوان رئیس بعدی موٰسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد معرفی شد.

دانشگاه سازمان ملل به عنوان بازوی علمی و آموزشی در حوزه حل چالش‌های مربوط به بقا، توسعه و رفاه بشر و کشورهای عضو فعالیت می‌کند.

این دانشگاه متشکل از ۱۳ مؤسسه در ۱۲ کشور جهان است که به عنوان بازوی علمی و آموزشی سازمان ملل و با هدف کمک به حل مهم‌ترین چالش‌های جهانی مربوط به بقا، توسعه و رفاه بشر و کشورهای عضو سازمان ملل فعالیت می‌کند.

مؤسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل که به عنوان «اندیشکده آب سازمان ملل متحد» یا دانشگاه سازمان ملل در کانادا شناخته می‌شود با حمایت دولت کانادا در سال ۱۹۹۶ و در پاسخ به افزایش نگرانی‌ها درباره بحران آب در جهان و اثرات آن بر روی سلامت انسان، محیط زیست و توسعه پایدار تأسیس شد.

مأموریت اصلی این مؤسسه به عنوان تنها مؤسسه متمرکز بر آب دانشگاه سازمان ملل در جهان، کمک به حل مشکل امنیت آبی و دسترسی به آب در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

این مؤسسه به عنوان نماینده دانشگاه سازمان ملل در اتحادیه آب سازمان ملل متحد، مسئولیت هدایت و سازماندهی فعالیت‌های نهادهای عضو سازمان ملل را در دهه جدید بین‌المللی آب مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «آب برای توسعه پایدار (۱۳۹۷-۱۴۰۷)» بر عهده‌ دارد.

کاوه مدنی که تاکنون جوایز متعددی را به خاطر خدمات ارزنده پژوهشی، آموزشی و اثرگذاری در حوزه‌های آب، محیط زیست و تغییرات اقلیم دریافت کرده، نامی شناخته شده در میان ایرانیان است.

او در سال ۲۰۱۷ کرسی استادی در امپریال کالج لندن را رد کرد و به دعوت دولت حسن روحانی به ایران بازگشت تا به عنوان معاون سازمان حفاظت محیط زیست به حل مشکلات آب و محیط زیست ایران کمک کند اما از لحظه ورود به ایران مورد آزار و اذیت اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفت.

مدنی پس از هفت ماه کار در این مقام و پس از چند بار دستگیری، مجبور به استعفا و ترک ایران شد.

کاوه مدنی که تبعه ایران است در سال آینده میلادی جایگزین ولادیمیر اسماختین از کشور روسیه می‌شود که از سال ۲۰۱۶ عهده‌دار ریاست مؤسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.