کانال ۱۳ اسرائیل: احیای برجام زمینه‌ساز تقویت فعالیت‌های تروریستی ایران است

شنبه, 29ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل احیای احتمالی برجام و لغو تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی را زمینه‌ساز تقویت فعالیت‌های تروریستی تهران دانست. حسن نصرالله هم در تازه‌ترین سخنرانی خود با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت که این موضوع مهم است اما: «تمرکز ما باید بر اسرائیل باشد.»

بر اساس گزارش کانال ۱۳ اسرائیل، احیای برجام این فرصت را برای ایران فراهم می‌کند که در مدتی کوتاه پول زیادی به دست بیاورد و پس از آن دنیا با «ایرانی قوی‌تر، مصمم‌تر و با بازوهای فراوان تروریستی در منطقه» روبه‌رو خواهد شد

ارزیابی‌های کارشناسان در اسرائیل بر این قرار است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مشتاق امضای توافق تازه با جمهوری اسلامی هستند و این توافق به زودی امضا خواهد شد.

به گفته کانال ۱۳ اسرائیل، در این کشور باور بر این است که تهران پس از امضای دوباره برجام همچنان به تلاش پنهان خود برای رسیدن به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد و اگر این روند متوقف نشود، جهان در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد ایرانی با سلاح هسته‌ای خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر اسرائیل تنها کشوری است که این واقعیت را می‌بیند و آن را فریاد می‌زند اما کاخ سفید متوجه نمی‌شود: «پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، روزی که در واشینگتن تصمیم گرفته شد با ایرانی‌ها از طریق یک تصمیم استراتژیک به توافق برسند، در واقع نقطه شکست تلاش‌های اسرائیل بود و امروز اسرائیل خود را در این راه تنها می‌بیند.»

از نظر مقام‌های امنیتی در اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران تغییری نکرده است و نیاتش هم تغییر نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل با درک اینکه در جهان تنهاست به تلاشش در مقابل جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد: «اسرائیل در این نبرد تنها مانده است و باید چاره‌جویی کند.»

از سوی دیگر اما حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان در سخنرانی تازه خود با اشاره به احتمال احیای توافق برجام گفت: «بین موفقیت توافق هسته‌ای با ایران و موضوع “ثبت مرز” ارتباطی وجود ندارد. اگر ما به آنچه می‌خواهیم نرسیم، وضعیت به سمت تشدید نزاع پیش خواهد رفت.»

به گفته نصرالله آنچه در وین اتفاق می‌افتد و اینکه آیا توافق می‌شود یا نه مهم است اما نگاه لبنان باید به شمال اسرائیل معطوف باشد.

او مدعی شد که میانجی آمریکایی در خصوص ثبت مرزها (با اسرائیل) وقت تلف می‌کند.

اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا مذاکرات حل اختلافات مرزی را از سر گرفتند اما این مذاکرات بار دیگر اردیبهشت سال گذشته متوقف شد.

میدان گازی کاریش در آب‌های مدیترانه یکی از اختلافات عنوان شده است.

رسانه‌های اسرائیل پیش از این و در اواسط مرداد ماه از قول مقام‌های این کشور اعلام کردند که انتظار می‌رود مذاکرات با لبنان برای تعیین مرز دریایی میان دو کشور در دو هفته آینده از سر گرفته شود.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.