تدوین برنامه برای ۱۰ گونه در معرض انقراض/انتقاد از ساخت مراکز مسکونی در دل زیستگاه حیات وحش

شنبه, 29ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن
تدوین برنامه برای ۱۰ گونه در معرض انقراض/انتقاد از ساخت مراکز مسکونی در دل زیستگاه حیات وحش

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست بر حفاظت از حیات وحش در زیستگاه‌های خود به عنوان هدف این سازمان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا غلامرضا ابدالی در نشست خبری که امروز ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، به اصلی‌ترین هدف و وظیفه سازمان محیط زیست در حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین هدف برای گونه‌های حیات وحش، حفاظت از گونه در زیستگاه اصلی آن است. وظیفه اصلی سازمان، حفاظت از گونه‌ها در برابر عوامل تخریب‌های طبیعی و انسانی است.

وی درباره برنامه‌های دفتر حیات وحش اظهارکرد: حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض برای ۲۱ گونه شروع شده است. امسال نیز برای ۱۰ گونه برنامه تدوین شده اما به‌صورت جدی برای پنج گونه سازمان وارد عمل و برنامه اجرایی شده است.

ابدالی ادامه داد: بحث سرشماری‌ها در حیات وحش نیز دارای اهمیت است. دارایی، پتانسیل، ظرفیت، حداقل جمعیت، مقدار زاد و ولد و قابلیت‌ها و محدودیت‌های زیستگاه‌ها را باید بشناسیم سپس متناسب با این موارد به برنامه‌ریزی بپردازیم.

وی افرود: برای پستانداران شاخص دو بار در سال، پرندگان آبزی و غیر آبزی، زیستگاه‌های قرقاول و خزندگان انجام می‌دهیم و براساس سرشماری‌ها، سیاست‌ها و استراتژی های مرتبط را دنبال می‌کنیم.

ابدالی به هدف سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه اصلی خودش اشاره کرد و گفت: هدف سازمان حفظ و افزایش طعمه یوز ایرانی است. این روش به افزایش تعداد یوز منجر خواهد شد. پلنگ وضعیت جمعیتی بهتری دارد اما طعمه آن رو به زوال است که باید آن‌ها را افزایش داد تا بتوان پایداری گونه را حفظ کرد.

ابدالی افزود: به علت کاهش تعداد یوز ناچار به تکثیر آن در شرایط اسارت  شدیم. اولین تجربه نسبتا موفقی داشتیم و برای مراحل بعدی بارداری و تکثیر در اسارت یوز امسال و برای سال‌های بعد آماده هستیم تا یک روند رو به رشد را تجربه کنیم.

وی به وضعیت میش مرغ اشاره کرد و گفت: جمعیت میش مرغ کم و زیستگاه‌های محدودی دارد که در بوکان آذربایجان غربی باید به پایش و حفاظت بپردازیم.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گونه گور آسیایی و گوزن زرد توضیح داد: در حال معرفی، شناسایی، پرورش و ساماندهی این گونه‌ها در شرایط تکثیر در اسارت هستیم.

وی با توجه به بیماری‌های حیات وحش گفت: اعتبارات خوبی در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری‌ها داریم و اقداماتی نیز انجام شده است.

ابدالی  محیط زیست را موضوعی فرابخشی دانست و گفت: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با  سایر دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و … فعالیت همه این دستگاه ها بر محیط زیست اثرگذار است.

وی در مورد وضعیت توله خرس سیاه زخمی شده توضیح داد: اصفهان زیستگاه توله خرس سیاه نیست. این توله نابالغ و هنگام مشاهده بسیار زخمی شده بود، همکاران در استان اصفهان بسیارخوب تیمارگری کردند و او را به وضعیت خوبی رساندند. اولویت اول ما این بود که توله خرس سیاه در استان‌هایی که زیستگاه اصلی آن است، تیمار شود اما متاسفانه در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های لازم وجود ندرد و ما ترجیحا این توله خرس سیاه را در نیمه اول شهریور به مرکز پردیسان منتقل می کنیم و در حال حاضر در حال آماده سازی سایت در پردیسان برای پذیرش این توله خرس هستیم.

ابدالی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سلامت، آینده، پایداری وضعیت و زنده ماندن خرس سیاه حساسیت بیشتری دارد و با تاکید معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست به علت  به‌روز بودن تجهیزات سازمان و امکان کنترل بیشتر شرایط، این توله خرس را به پردیسان منتقل خواهیم کرد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت خرس قهوه‌ای گفت: متاسفانه از سال گذشته تا به امروز ۱۰ قلاده خرس قهوه‌ای را تلفات داشتیم. تعارض حیات وحش با مراکز مسکونی و انسان از عواملی است که باعث این اتفاق می‌شود. ما مراکز مسکونی و مراکز تجمع انسانی را به دل زیستگاه‌ها برده‌ایم.

وی افزود: عامل دوم عامل خشکسالی است. قطعا کمبود طعمه نیز تاثیرگذار است. این کمبود طعمه حیات وحش را مجبور می کند که به مراکز انسانی و طعمه ها نزدیک شوند و با منافع انسانی دچار تعارض می شوند. در این شرایط حیات وحش به دام، مزارع و باغات مردم حمله می‌کند و خسارات را به وجود می آورد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: درجه اول باید فرهنگ سازی کنیم. ابتدا باید جلوی گسترش‌ها و توسعه‌های بی ضابطه را بگیریم. آموزش‌های لازم به مردم داده شود که در مواجهه با حیات وحش چه باید کرد.

ابدالی در پایان با تاکید بر نظر معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: در درجه دوم باید خسارات وارد شده به منافع مردم را جبران کنیم تا به فکر انتقام و جبران منافع خود با آسیب و حذف حیات وحش نیفتند. ما با شرکت‌های بیمه‌ای و صندوق ملی محیط زیست جلساتی را برگزار کرده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک به یک نقطه مشترک برسیم تا بتوانیم با حمایت از این گونه‌های با ارزش تعارض آن‌ها را با جمعیت‌های انسانی و مردم کم کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.