اسرائیل: قدرت‌های غربی مذاکرات هسته‌ای با ایران را متوقف کنند؛ تهران ۱۰۰ میلیارد دلار کسب خواهد کرد

چهارشنبه, 2ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

 یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و قدرت‌های جهانی را توافقی «بد» خوانده است

 یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق در حال شکل‌گیری میان ایران و قدرت‌های جهانی را توافقی «بد» خوانده است

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه دوم شهریور از قدرت‌های جهانی خواست که مذاکرات با ایران برای احیای برجام را متوقف کنند و گفت که این توافق منجر به پر شدن خزانه ایران و «تضعیف» ثبات در خاورمیانه می‌شود.

یائیر لاپید به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر توافق بدی روی میز است. این توافق باعث می‌شود که ایران سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابد».

نخست‌وزیر اسرائیل عنوان کرد که این پول خرج گروه‌های شبه‌نظامی حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌های جهادی اسلام‌گرا می‌شود و «ثبات در خاورمیانه را تضعیف خواهد کرد و در سراسر جهان وحشت می‌پراکند».

اظهارات آقای لاپید یک روز پس از آن بیان می‌شود که مقامات ایالات متحده گفتند ایران موافقت کرده است تا از برخی خواسته‌های کلیدی خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای و احیای برجام کوتاه بیاید.

انتظار می‌رود ایالات متحده روز چهارشنبه نظر خود را درباره پاسخ ایران به متن «نهایی» اتحادیه اروپا برای توافق هسته‌ای اعلام کند.

اسرائیل اما علی‌رغم تغییر موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای، همچنان به شدت مخالف ازسرگیری این توافق و لغو تحریم‌های اقتصادی ایران است.

آقای لاپید گفت: «از نگاه ما این توافق با استانداردهای تعیین‌شده توسط جو بایدن برای ممانعت از تبدیل ایران به یک کشور هسته‌ای مطابقت ندارد».

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل آخرین تلاش‌های او برای ممانعت از شکل‌گیری توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود. او در روزهای اخیر نیز با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان دراین‌باره صحبت کرد.

آقای لاپید اظهار داشت: «من به آن‌ها گفتم که این مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که باید متوقفش کنند و بگویند کافی است».

او افزود: «ما مخالف این توافق هستیم چرا که توافق بدی است».

هنوز جزئیاتی درباره متن «نهایی» اتحادیه اروپا منتشر نشده است، اما یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده روز دوشنبه گفت که ایران از برخی خواسته‌های اصلی خود دست کشیده از جمله پافشاری بر این‌که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی تحقیقات درباره برنامه اتمی تهران را متوقف کنند.

با این حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه در اظهاراتی متضاد با سخنان این مقام آمریکایی تاکید کرد که این تحقیقات قبل از اجرای دوباره برجام باید متوقف شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ایران بازرسی‌هایی فراتر از توافق سال ۲۰۱۵ را نمی‌پذیرد.

آقای اسلامی گفت: «هدف مذاکرات لغو تحریم‌هاست. ما به نظارت در چارچوب برجام که قبلاً پذیرفته بودیم پایبند هستیم و آنان باید به برجام برگردند و آنچه را در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفین بود، اجرا کنند و ما هم به آن پایبندیم؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر».

پیش از این محمد مرندی، مشاور تیم هسته‌ای ایران نیز گفته بود که تا بسته شدن پرونده پادمانی، توافق احیای برجام اجرا نمی‌شود.

این در حالی است که رسانه‌های غربی از جمله رویترز و وال استریت جورنال در گزارش‌های خود از عقب‌نشینی ایران در بسته شدن پرونده پادمانی را به‌عنوان «پیش‌شرط توافق احیای برجام» خبر داده بودند.

بدین صورت که پرونده موسوم به کشف آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران (پرونده پادمانی)، تنها بعد از پاسخ جمهوری اسلامی به آژانس، بسته و زمینه برای اجرای توافق برجام آماده خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، فرانسه، تسنیم و رادیو فردا/س.ن/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.