دومین حمله آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه

پنجشنبه, 3ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

ارتش آمریکا برای دومین بار در کمتر از یک شبانه‌روز، مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را در سوریه هدف قرار داد.این حملات پس از اصابت چند راکت به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکا در سوریه انجام شد.همزمان پنتاگون هشدار داد که ایالات متحده در دفاع از نیروهای خود هیچ تردیدی ندارد.

حملات چهارشنبه شب نیروهای آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در پی حمله راکتی این شبه‌نظامیان به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم در میدان نفتی العمر سوریه انجام شد.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که حملات چهارشنبه شب ارتش آمریکا به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه را «یک ضد حمله» توصیف کردند و گفتند که بنابر اطلاعات اولیه، در حملات ارتش آمریکا تعدادی از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، نیز بامداد پنج‌شنبه سوم شهریور ماه، اعلام کرد که در حمله‌های راکتی چهارشنبه شب شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، سه نیروی آمریکایی به صورت جزئی مجروح شدند و دو یا سه نفر از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز در حمله‌های آمریکا کشته شدند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز با اعلام اینکه از گزارش‌های جدید مبنی‌بر تبادل آتش در سوریه مطلع است، تاکید کرد که آمریکا در دفاع از نیروهای خود هیچ تردیدی نخواهد داشت.

در همین ارتباطات، رسانه‌های عربی نیز گزارش دادند که پس از سقوط دو راکت در مجاورت پایگاه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در میدان گازی کونیکو در حومه دیرالزور، نیروهای آمریکا نیز منشا این حملات واقع در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را هدف حمله قرار دادند.

همزمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گزارش داد که رهبران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه از ترس اینکه هدف حملات نیروهای آمریکا قرار گیرند، مواضع خود در پالمیرا و حومه حمص سوریه را تخلیه کرده‌اند.

دور جدید حملات متقابل نیروهای آمریکا و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران از دوشنبه ۱۵ اوت، بیست و چهارم مرداد ماه، و پس از آن آغاز شد که چندین پهپاد نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم در سوریه حمله کردند.

پس از این حملات، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، بامداد چهارشنبه دوم شهریور اعلام کرد که به دستور جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه را هدف حمله قرار داده است.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که این حملات در استان دیرالزور انجام شد و «زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران» را هدف قرار داد.

سخنگوی سنتکام تاکید کرد که هدف این «حملات دقیق»، «دفاع و محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر حملاتی چون حمله پهپادی گروه‌های مورد حمایت ایران در روز دوشنبه ۱۵ اوت، بیست و چهارم مرداد ماه، است».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز درباره حملات بامداد چهارشنبه گفت که هدف این حملات، انبارهای مهمات و دیگر زیرساخت‌های نظامی مورد استفاده سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی بوده است. او اضافه کرد: «مانند گذشته، آمریکا به دنبال تشدید تنش‌ها نیست».

با این حال شامگاه چهارشنبه باردیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از حمله راکتی به دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکا در محدوده میدان‌های نفتی العمر و کونیکو خبر دادند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز نوشت که «دو پایگاه نظامی آمریکا در میدان‌های نفتی العمر و کونیکو در حومه دیرالزور مورد حمله راکتی قرار گرفت و این حملات منجر به بلند شدن دود در این مناطق» شد.

پس از این بود که نیروهای آمریکا، چهارشنبه شب، برای دومین بار در کمتر از بیست و چهار ساعت مواضع نیروهای وابسته به ایران در سوریه را هدف حمله قرار دادند.

پنتاگون نیز با اعلام اینکه از گزارش‌های جدید مبنی‌بر تبادل آتش در سوریه مطلع است، تاکید کرد که آمریکا در دفاع از پرسنل خود هیچ تردیدی نخواهد داشت.

سخنگوی پنتاگون با تاکید بر اینکه بقایای پهپاد مورد استفاده در حمله ۲۴ مرداد ماه به نیروهای آمریکاییی در سوریه، بی‌تردید متعلق به ایران است، گفت: دیپلماسی هسته‌ای آمریکا از تصمیم این کشور برای دفاع نظامی از خود در خاورمیانه مجزا است.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.