نارضایتی روسیه از کیفیت نخستین محموله پهپادهای ایرانی

سه شنبه, 8ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند روسیه نخستین محموله پهپادهای رزمی ایران را اخیرا دریافت کرد؛ به نوشته واشینگتن‌پست، مشکلات و نقایص این پهپادها نارضایتی روسیه را در پی داشته است.

واشینگتن‌پست به نقل از چند مقام امنیتی در آمریکا و در یک کشور متحد آمریکا گزارش داد که این محموله ۲۸ مرداد توسط هواپیماهای روسیه در ایران بارگیری و به مسکو منتقل شدند.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که روس‌ها اوایل ماه جاری میلادی پهپادها را در یکی از فرودگاه‌های ایران تحویل گرفتند و اواسط ماه جاری آنها را با استفاده از هواپیماهای باری به روسیه منتقل کردند.

واشینگتن‌پست محموله بارگیری شده را شامل دست‌کم دو نوع پهپاد، «مهاجر۶» و پهپادهای سری «شاهد»، ذکر کرده و سی‌ان‌ان نیز آنها را «مهاجر۶»، «شاهد۱۲۹» و «شاهد۱۹۱» گزارش کرده است.

با این حال به نوشته واشینگتن‌پست نیروهای روسیه در تست‌های اولیه این پهپادها متوجه نقایصی در آنها شده‌اند و این موضوع نارضایتی روسیه را در پی داشته است.

یک مقام امنیتی در یکی از کشورهای متحد آمریکا که انتقال پهپادها را از نزدیک دنبال کرده به واشینگتن‌پست گفت چند باگ در سامانه این پهپادها بود و روس‌ها از این موضوع راضی نیستند.

نخستین بار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، بود که بیستم تیرماه در کاخ سفید گفت ایران صدها پهپاد رزمی در اختیار روسیه قرار می‌دهد و نیروهای روسیه را برای به کارگیری این پهپادها در جنگ اوکراین آموزش خواهد داد.

پس از آن گزارش‌هایی درباره آغاز روند انتقال و استفاده از این پهپادها منتشر شد اما چند مقام دولت بایدن به واشینگتن‌پست گفته‌اند به نظر می‌رسد محموله اخیر نخستین محموله از پهپادهای ایرانی به مقصد روسیه بوده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، استفاده از پهپادهای ایران می‌تواند «تاثیری چشمگیر» در جنگ اوکراین داشته باشد؛ با این حال به نوشته واشینگتن‌پست، موثر بودن استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین با تردیدهایی روبه‌رو شده است.

به گفته مایکل نایتز، کارشناس امور نظامی و امنیتی در اندیشکده واشینگتن، پهپادهای ساخت ایران پیش از این فقط در مواردی مانند حمله به خاک عربستان سعودی یا علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه به کار گرفته شده‌اند و در جایی مثل اوکراین که جنگ الکترونیک و همچنین سامانه‌های هوایی پیشرفته حضور دارند مورد آزمایش نبوده‌اند.

او افزود: پهپادهای ایران در موارد قبلی عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند و تعجب نمی‌کنم اگر در محیطی پرتنش‌تر مانند اوکراین با چندین مشکل روبه‌رو شوند.

جمهوری اسلامی در جریان حمله نظامی روسیه به اوکراین جانب روسیه را گرفت و علی خامنه‌ای ۲۸ تیرماه در دیدار با ولادیمیر پوتین از «ابتکار عمل» او در این جنگ تمجید کرد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.