خاتمی: همه احساس می‌کنند که تحت شنود شدید هستند

سه شنبه, 26ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران با انتقاد از “شنود” اظهارات شخصیت‌ها و فعالان سیاسی در ایران گفت: “جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند که تحت شنود شدید هستند.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای خاتمی در سخنانی جمع استانداران زمان دولت خود افزود: “درباره خودم می‌گویم که ای کاش شنود می‌شد یا آنچه بود، همان طور منتقل می‌شد به جاهای دیگر؛ نه اینکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بیاید و به بزرگان منتقل شود.”

رئیس جمهور سابق ایران توضیح بیشتری در مورد مطالبی که به گفته وی به دروغ به وی نسبت داده شده یا “بزرگانی” که گیرنده این مطالب بوده اند نکرده است.
در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، حامیان او بارها از “بولتن”هایی که به گفته آنها توسط برخی نهادهای محافظه کار و از جمله نیروهای اطلاعاتی خارج از قوه مجریه علیه اصلاح طلبان تهیه می شد گلایه کرده بودند. اصلاح طلبان، هدف تهیه این بولتن ها را تحریک مقام های ارشد سیاسی و مذهبی علیه خود می‌دانستند.
آقای خاتمی در سخنان جدید خود با تاکید بر اینکه “از بولتن‌ها و مطالبی که علیه وی گفته می‌شود باخبر است” گفته: “لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود می‌شود داشته باشند.”

وی به انتقاد از کسانی پرداخته است که با تهیه این بولتن ها سعی می‌کنند “در سطوح بالای مملکت” نسبت به “کسانی که نمی‌پسندند” بدبینی ایجاد کنند.

خلاف قانون اساسی

رئیس جمهور سابق ایران، رواج شنود را از بین برنده “ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی” و “امنیت و آزادی در حیطه مسائل شخصی” عنوان کرده و این رویه را خلاف قانون اساسی دانسته است.

مطابق اصل ۲۵ قانون اساسی ایران، “بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش‌کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن‌ها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.”

با این حال، بسیاری از فعالان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی ایران معتقدند که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران، به طور فراقانونی به شنود و کنترل مکالمات و مکاتبات خصوصی شهروندان می پردازند.

پنج ماه پیش علی مطهری، از نمایندگان مجلس ایران، از کشف دستگاه شنود و دوربین فیلمبرداری در دفتر کارش خبر داد و در تذکری به وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد، خواستار شناسایی عاملان این اقدام شد.

این نماینده شنبه گذشته گفت که طی جلسه ای با حضور محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، یکی از معاونان او و مدیر کل آن معاونت، به او اطلاع داده شد که کارگذاری دستگاه شنود در دفتر او “با هدایت یکی از معاونان مدیریت قبلی وزارت اطلاعات” و “با انگیزه سیاسی” انجام شده است.

در واکنشی به کشف شنود در دفتر آقای مطهری، محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، این پدیده را رایج دانست و اظهار داشت: “شما بگویید تلفن چه کسی شنود نمی‌شود؟”

به گفته علی مطهری، معاون و مدیر کلی در وزیر اطلاعات که مسئول کار گذاشتن شنود در دفتر او بوده اند، در دولت جدید برکنار شده اند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.