شمار مبتلایان به وبا در ایران از ابتدای سال تاکنون «۶۸ مورد» اعلام شد

پنجشنبه, 10ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شمار مبتلایان به وبا در ایران از ابتدای امسال تا پنجم شهریور را ۶۸ مورد در شش استان اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه، ۱۰ شهریور، با اعلام این خبر به‌ نقل از این مرکز نوشت که تاکنون موردی از مرگ بر اثر ابتلا به ویروس وبا گزارش نشده است.

از ۶۸ مورد ابتلا که در شش استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان و قم شناسایی و گزارش شده، حدود ۸۸ درصد موارد ابتلا مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه بوده است.

بر اساس این گزارش، ۴۷ درصد مبتلایان سابقه سفر به کشور عراق را داشته‌اند و سایر موارد نیز اغلب سابقه تماس با افراد مبتلا را گزارش کرده‌اند. همچنین به‌رغم وجود یک کودک یک‌ساله و یک سالمند ۸۲ ساله در این فهرست، اغلب مبتلایان در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال هستند.

بر اساس تخمین محققان، سالانه بین ۱.۳ تا چهار میلیون نفر در دنیا به بیماری وبا مبتلا می‌شوند و بین ۲۱ هزار تا ۱۴۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به‌ گفته متخصصان، با درمان صحیح و مناسب، میزان کشندگی بیماری وبا می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

شایع‌ترین راه انتقال وبا آشامیدن آب یا خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا است و در مناطقی که تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی به خوبی انجام نمی‌شود، این بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

اوایل هفته جاری و در پی شناسایی مواردی از ابتلا به وبا در خوزستان، معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در مورد وجود مشکل در آب آشامیدنی برخی مناطق این استان هشدار داده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.