وزیر صنعت ایران: یک‌سوم قطعات یدکی خودرو قاچاق یا تقلبی است

جمعه, 11ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

بازار لوازم یدکی خودرو در تهران

بازار لوازم یدکی خودرو در تهران

وزیر صنعت ایران روز جمعه، ۱۱ شهریور، گفت که ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودروی موجود در بازار یا قاچاق است یا تقلبی.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا فاطمی‌ امین در ادامه از شناسایی کارگاه‌هایی خبر داد که قطعات دست دوم را با بسته‌بندی جدید، به‌ عنوان جنس نو به بازار عرضه می‌کنند و افزود که حتی کارگاهی در اراک «شناسایی شده بود که پس از رنگ‌آمیزی کمک‌فنرهای دست دوم و بسته‌بندی،‌ آن‌ها را به‌ عنوان قطعات نو به بازار عرضه می‌کرده است».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروردین امسال اعلام کرده بود که «بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است».

عزت‌الله اکبری تالار پشتی، نماینده مجلس ایران، پیشتر با انتقاد از کیفیت پایین قطعات یدکی خودرو و قاچاق گسترده این لوازم در ایران گفته بود: «زمانی که دولت نقش تصدی دارد نباید تولیدکننده باشد، چرا که آسیب بسیاری به اعتماد، جان، تولید ملی و مال مردم وارد می‌شود.»

فربد زاوه، کارشناس خودرو، نیز قبلا در گفت‌وگو با روزنامه جام جم، «کیفیت پایین» لوازم‌ یدکی داخلی را عامل افزایش کالای قاچاق و تقلبی در بازار خوانده بود.

بر اساس اعلام حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشفیات قاچاق در حوزه قطعات خودرو در ۹ ماه ۱۴۰۰ به یک هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسیده بود.

در سال‌های گذشته، همزمان با افزایش تحریم‌ها و عدم امکانات واردات انواع کالاها از جمله لوازم خانگی عرضه کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت در ایران، همچنین عرضه کالاهای دست دوم به عنوان لوازم نو نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.