آخرین اخبار از وضعیت دو فعال عرب خوزستانی مؤسسه الحوار( گفتگو)

جمعه, 29ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

arab khuzestani

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز ، از روز شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲، هاشم شعبانی نژاد وهادی راشدی دو فعال فرهنگی عرب شهر خلفیه ( رامشیر) که احکام اعدام آنها توسط شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور تایید شده بود، توسط اداره اطلاعات اهواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شده اند. از روز انتقال این فعالان فرهنگی تاکنون هیچ خبری به وکیل مدافع آنها و خانواده هایشان داده نشده است.

یکی از وکلای مدافع این پرونده به فعالان حقوق بشر گفته است: “چند روز پیش به زندان کارون مراجعه کرده ام و از مدیر زندان در مورد سرنوشت موکلم و شایعاتی مبنی بر اجرای حکم اعدام پرسیدم، اما مدیر زندان این شایعات را تکذیب کردند”. این وکیل مدافع افزود که رئیس زندان کارون به وی گفته است، فعلا در خصوص اجرای حکم اقدامی صورت نگرفته است. این وکیل مدافع نیز گفت: “از کانالهای قانونی که در حوزه قوه قضائیه هست هم بنده به عنوان وکیل و هم خانوده ها تلاش می کنیم، در ضمن این دو نفر تقاضای أعاده دادرسی کردند و در حال رسیدگی است، عملا ازاین تقاضا چه مثبت ویا منفی نتیجه ای دریافت نکردیم و چیزی در این خصوص به ما ابلاغ نشده است”.

وکیل مدافع این فعالان فرهنگی عرب می گوید” شایعات زیاد است و حتی بعضی از این شایعات در مورد اینکه عفو شامل سه نفر دیگر این پرونده شده است اما بنده بعنوان وکیل رسماً نمی توانم اینها را تایید بکنم یا نفی بکنم چون در حوزه مسائل اجرایی عملاً ما دسترسی زیادی به این اطلاعات نداریم؛ قوه قضائیه و مراجع قضایی موظف ومکلف اند ما را مطلع سازند اما درعمل ما خبرخاصی دریافت نکرده ایم. درباره عفو سه محکوم دیگر به صورت رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده که عفو آنها مورد پذیرش واقع شده یا اینکه رد شده، تکلیفی هم از نظر قانون وجود نداره که قوه قضائیه ما را در جریان این موضوع بگذارد اما تا انجایی که ما اطلاع داریم یکسری تلاشهایی دارد صورت می گیرد که به نحوی تخفیف یا عفو شامل حال آنها شود”.

موسوی وکیل مدافع هاشم شعبانی نژاد وهادی راشدی در مورد علت انتقال آنها می گوید: “معمولاً در پرونده های امنیتی ممکن یک سری ابهاماتی باشد و نیازمند بازجویی است؛ طبق روند معمول ضابطین قضایی با اخذ مجوز از دادستان می توانند این زندانیان که محکوم هستند و پرونده های دیگری علیه آنها درجریان است، آنها را ببرند و در مراجع خودشان از آنها در خصوص سایر متهمین یا سایر پرونده ها بازجویی هایی مجدد داشته باشند”.

با توجه به اجرای احکام اعدام مخفیانه چهار فعال دیگر از شهر فلاحیه (شادگان) در ماه گذشته و روند بی اطلاع ماندن وکلا وخانواده ها در خصوص اجرای احکام عدام و سرنوشت محکومان ازسوی مقامات قضائی جمهوری اسلامی، نگرانی ازوضعیت مبهم این دو فعال عرب را بیشتر کرده است. در این مورد وکیل پرونده می گوید “قطعا این نگرانی وجود دارد که احکام صادره به اجرا درآمده اند، چرا که پرونده ها رفته دیوان و تایید شده و در مرحله اجرا هستند و از نظر قانونی دادستان یا دادیار می تواند بر حسب مصوباتی که دارند حکم را اجرا بکنند”.

پیشتر وزارت خارجه بریتانیا، پارلمان بریتانیا ، وزارت خارجه آلمان ، نروژ، وزارت خارجه آمریکا، پارلمان اروپا، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران دکتر احمد شهید و نهادهای حقوق بشری مانند عفوبین الملل و دیدبان حقوق بشر احکام اعدام فعالان عرب را محکوم کرده اند. در مورد انتقال هاشم شعبانی نژاد و هادی راشدی، “جین لامبرت” ، “ماری هونی بول ” و ” دکتر چارلز تنوک” اعضای پارلمان اروپا در لندن طی هفته جاری از نماینده عالی اتحادیه اروپا و مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون درخواست فوری جهت روشن شدن سرنوشت این دو فعال فرهنگی نموده اند. در نهم دسامبر ٢٠١٣ نیز عفوبین الملل نسبت به خطر اعدام این دوفعال عرب هشدار داده است.

شایان ذکر است که شایعاتی درباره اجرای حکم این دوفعال فرهنگی عرب خلفیه، در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک منتشر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.