عفو بین‌الملل از ناپدیدسازی قهری ادریس فقهی، یک مخالف سیاسی خبر داد

شنبه, 19ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها علیه آقای فقهی است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد مقامات دادستانی و مأموران امنیتی و اطلاعاتی استان آذربایجان غربی، از اوایل مرداد ۱۴۰۰، ادریس فقهی، مخالف سیاسی ۳۶ ساله  را قهراً ناپدید کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۱۹ شهریور با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات ضدونقیض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره این زندانی سیاسی اشاره کرد و خواستار اعلام فوری سرنوشت و محل نگهداری ادریس فقهی شد.

این سازمان همچنین با استناد به گزارش‌ها مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها علیه آقای فقهی، خواستار «تحقیقات جامع، مستقل و بی‌طرفانه» در این زمینه شد.

بر اساس اعلام این سازمان، سپاه پاسداران مرداد ۱۴۰۰ از محاصره مسلحانه چند تن از اعضای حزب آزاد کردستان (پژاک) از احزاب مخالف در بوکان در استان آذربایجان غربی خبر داد.

عفو بین‌الملل اضافه کرد: «خانواده ادریس فقهی ابتدا بر اساس گزارش‌های رسانه‌های حکومتی تصور کردند که او کشته شده است. اما در شهریور ماه ۱۴۰۰، شاهدان عینی به خانواده ادریس فقهی گفتند که او در جریان تیراندازی در روستای علم‌آباد مجروح شده و به فاصله کوتاهی پس از فرار از محل تیراندازی دستگیر شده است».

همچنین بر اساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، دو زندانی سابق در فاصله مهر ماه تا آذرماه ۱۴۰۰، فقهی را در بازداشتگاه سپاه پاسداران در پادگان المهدی در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، زنده دیده‌اند، اما گفتند که وضعیت سلامتی او به دلیل شکنجه و عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی وخیم بوده است.

عفو بین‌الملل به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که «در هر صورت به حقوق ادریس فقهی برای برخورداری از یک دادرسی منصفانه‌ احترام بگذارند و به دنبال اعمال مجازات اعدام نباشند».

جمهوری اسلامی نسبت به جمعیت ایران، بیشتر موارد حکم اعدام در جهان را به اجرا می‌گذارد.

همچنین چند ماه پیش، شبکه حقوق بشر کردستان، گزارش مفصلی درباره زندان‌های «مخفی» تحت نظر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در شهرهای ارومیه، سنندج و کرمانشاه منتشر کرد و از رایج بودن شکنجه‌های شدید و تجاوز در این زندان‌ها خبر داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.