بدیع یونس: سپاه پاسداران ایران در تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای سرخ

شنبه, 19ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

«نیروهای حوثی می‌توانند هر نقطه‌ای در دریای سرخ را هدف قرار دهند»

موشک‌هایی که در رژه نظامی اخیر حوثی‌ها در استان حدیده به نمایش گذاشته شد، واقعیت را به صراحت بازگو می‌کند – AFP

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران چند روز پیش رژه نظامی بزرگی را در شهر ساحلی حدیده در جنوب غربی یمن برگزار کردند که در همه زمینه‌ها شباهت بسیاری با رژه‌های نظامی سپاه پاسداران داشت. با نگاهی کوتاه به عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده از این رژه نظامی، چنین تصور می‌شود که گویی این رژه نظامی در تهران برگزار شده است. همین امر باعث شد شهروندان یمنی مخالف کودتای حوثی‌ها، این پرسش را مطرح کنند که هدف اصلی از اجرای این رژه نظامی بزرگ در نزدیکی بندر حدیده در ساحل دریای سرخ چیست؟ این در حالی است که یک منبع آگاه یمنی به ایندیپندنت فارسی گفت: «سپاه پاسداران ایران به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در دریای سرخ است».

 

این منبع آگاه افزود: «رژه نظامی حوثی‌ها در شهر بندری حدیده حامل پیام‌های بسیاری است. این رژه نظامی علاوه بر اینکه چالشی برای جامعه جهانی و ادامه سیاست شبه‌نظامیان مبنی بر نقض مفاد آتش‌بس سازمان ملل متحد و توافقنامه استکهلم، به شمار می‌رود، حامل پیامی از رژیم ایران به جهان است. رژیم ایران با اجرای این رژه نظامی می‌خواهد نشان دهد که قصد دارد با استفاده از بندر حدیده، دریای سرخ را به میدان درگیری و تنش تبدیل کند».

البته گفته‌های این منبع آگاه یمنی سخنان مهدی‌المشاط، رئیس شورای عالی کودتاچیان حوثی را تداعی می‌کند که گفته بود «نیروهای حوثی می‌توانند هر نقطه‌ای در دریای سرخ را هدف قرار دهند».

این در حالی است که چندی قبل حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در سخنان تهدید‌آمیزش گفت: «دریای سرخ دیگر امن نیست».

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «افزایش تهدید حوثی‌ها در شهر حدیده، پرده از این واقعیت برمی‌دارد که استان حدیده و بندرگاه‌های دریایی آن در حال تبدیل شدن به یک پایگاه پیشرفته نظامی است تا رژیم ایران از این موقعیت راهبردی برای کنترل امنیت دریای سرخ، تهدید ناوبری بین‌المللی و بی‌ثباتی منطقه استفاده کند».

رژیم ایران از سال‌ها پیش همواره در تلاش برای یافتن راهی به دریای سرخ بود تا حضورش را در این گذرگاه دریایی حساس تثبیت کند. به همین دلیل تهران از شبه‌نظامیان حوثی حمایت کرد تا با کنترل بندرگاه‌های راهبردی استان حدیده در دریای سرخ، زمینه اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌اش را فراهم کند.

حدیده در طول چند سال گذشته مهم‌ترین بندر در دریای سرخ بود که سپاه پاسداران ایران از طریق آن جنگجویان حوثی را مسلح می‌کرد. همچنین، شبه‌نظامیان حوثی برخلاف توافقنامه استکهلم به حضورشان در بندرگاه‌های دریایی ادامه می‌دهند و از این بندرگاه‌ها برای قاچاق و انتقال سلاح‌ و مهمات نظامی ایرانی استفاده می‌کنند.

در همین حال، یک منبع آگاه نظامی به ایندیپندنت فارسی گفت: «حدیده به زودی به پایگاهی برای نیروی دریایی رژیم ایران و سپاه پاسداران تبدیل خواهد شد و موشک‌هایی که در رژه نظامی اخیر حوثی‌ها در استان حدیده به نمایش گذاشته شد، واقعیت این موضوع را به صراحت بازگو می‌کند».

موشک‌های دریایی و زمینی، قایق‌های کنترل‌ از راه دور و قایق‌های تندرویی که سپاه پاسداران ایران به شبه‌نظامیان حوثی داده است، در رژه نظامی اخیر به نمایش گذاشته شد و بخش عمده‌ای از این نمایش نظامی را تشکیل می‌داد.

در واقع، از زمان حمله شبه‌نظامیان حوثی به استان حدیده در اکتبر سال ۲۰۱۴، رژیم ایران به یکی از مهم‌ترین اهدافش که حضور در دریای سرخ بود دست یافت و همان‌گونه که یک کارشناس راهبردی به ایندیپندنت فارسی گفت :«حضور در دریای سرخ به معنای دستیابی رژیم ایران به عمق راهبردی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و ایران با تثبیت حضور در این منطقه حیاتی، می‌تواند بر امنیت ملی اعراب تسلط بیشتری داشته باشد».

در همین حال، سرتیپ ابراهیم معصلی، فرمانده محور حدیده با انتشار پیامی در حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک، به کشورهای همسایه و کشورهای دوست یمن خاطرنشان کرد که حدیده به زودی به پایگاهی برای نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.