تجمع اعتراضی خانواده‌های محکومان به اعدام به پنجمین روز رسید

یکشنبه, 20ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

تصویری از ویدئوی تجمع یکشنبه ۲۰ شهریور

رادیو فردا

برخی گزارش‌های شهروندی از تهران از تجمع مجدد جمعی از خانواده‌های محکومان به اعدام در روز یکشنبه ۲۰ شهریور در مقابل قوه قضائیه و بازداشت شدن شماری از آنان حکایت دارد.

ویدئوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که مأموران نیروی انتظامی سعی در پراکنده کردن معترضان دارند، ضمن این‌که گزارش شده است شماری را نیز بازداشت کرده‌اند.

هنوز گزارش تأییدشده‌ای از شمار بازداشتی‌های این تجمع که اغلب آنان زنان هستند و در میان‌شان کودکان نیز دیده می‌شوند، منتشر نشده است.

یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، خانواده زندانیان محکوم به اعدام برای پنجمین روز پیاپی، تجمع خود را برای لغو احکام اعدام، برگزار کردند. طبق روال همیشگی، اشرار جمهوری اسلامی با خانواده‌ زندانیان درگیر شده و مانع از برگزاری تجمع شده‌اند

تجمع روز یکشنبه پنجمین روز از شروع اعتراضات جمعی از خانواده‌های محکومان به اعدام در زندان‌های ایران است که روز ۱۵ شهریور در مقابل دادگاه انقلاب کرج آغاز شد.

تجمعات اعتراضی بی‌شماری با موضوعات گوناگون در سال‌های اخیر در ایران شکل گرفته، اما تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام با شعار «اعدام نکنید» و «نه به اعدام» رویدادی کم‌سابقه است.

این رشته تجمع اعتراضی در حالی برگزار می‌شود کانون حقوق بشر ایران اعلام کرده است به‌تازگی دست‌کم ۱۸ زندانی محکوم به اعدام از زندان‌های مرکزی کرج، میناب و گوهردشت جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

بر اساس اعلام کمپین حقوق بشر در ایران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ۹ ماه گذشته، «حکم اعدام ۳۷۴ نفر را اجرا کرده و همچنان بر شمار اعدامیان اضافه می‌کند».

بنیاد عبدالرحمن برومند و سازمان عفو بین‌الملل نیز اوایل مرداد امسال اعلام کردند که طی شش ماه گذشته بیش از ۲۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.

همچنین، بنا بر اعلام «سازمان حقوق بشر ایران»، جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه اخیرمسئول ۷۰ درصد از اعدام‌های مجرمان زیر ۱۸ سال که بر اساس قانون کودک تلقی می‌شوند، بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.