بیانیه شش سازمان و حزب جمهوری‌خواه دموکرات: حضور مردم در خیابان و تداوم اعتراضات، کلید پایان دادن به حجاب اجباری و گشت ارشاد است

سه شنبه, 29ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

 

حضور مردم در خیابان و تداوم اعتراضات،

کلید پایان دادن به حجاب اجباری و گشت ارشاد است

بیانیه شش سازمان جمهوری‌خواه در حمایت از اعتراضات مدنی مردم ایران

دوشنبه ۲۸ شهریور روز خروش مردم در تعدادی از شهرهای ایران علیه قتل مهسا امینی دختر جوان ساکن شهر سقز بود. مهسا امینی اگرچه مظلومانه در عنفوان جوانی پر کشید و چراغ زندگی‌اش خاموش شد، اما بسترساز شکل گیری همسویی فراگیر منتقدان و مخالفان در اعتراض به علیه سرکوب و دیکتاتوری حکومت و در پشتیبانی از حقوق زنان در دهه گذشته شد. مهسا اکنون به نماد مقاومت، زندگی شرافتمند و انسانی و آزادی تبدیل شده است. گروه بزرگی از شهروندان ایرانی در تعداد زیادی از شهرهای ایران به ویژه در شهرهای کردستان و تهران به خیابان ها آمدند تا فریاد خود علیه تمامیت‌خواهی، فرهنگ دستوری، واپسگرایی عقیدتی و‌ کشتار فرزندان میهنمان را در آسمان ایران طنین افکن کنند. قتل مهسا امینی و اعتراضات نسبت به کشتار حکومت در شبکه‌های اجتماعی، رسانه ها و مجامع بین‌المللی بازتاب بی سابقه‌ای پیدا کرده است. نویسندگان، هنرمندان و ورزشکاران به این اعتراضات پیوستند و گروه هایی از زنان روسری خود را برداشتند و آتش زدند. دانشجویان در تعدادی از دانشگاه ها دست به اعتراض برخاستند و شعار دادند: زن، زندگی و آزادی. در تظاهرات شهرهای مختلف آن چه برجسته بود شعار علیه دیکتاتور و علی خامنه ای بود. معترضین راس قدرت را زیر ضرب گرفتند.

شعارها و جو ایجاد شده بازتاب همبستگی بزرگ شکل گرفته بین گرایش‌ها ‌و اقشار مختلف در داخل و خارج از ایران علیه حجاب اجباری و خشونت و بی‌اخلاقی نهادینه شده در گشت‌های ارشاد بود. ده‌ها هزار نفر از مردم ایران به رغم جو سنگین امنیتی و محدودیت‌های اینترنتی و انسداد در اطلاع رسانی به میدان آمدند تا شهامت مدنی خود و اراده مستحکم برای گذار خشونت‌پرهیز از جمهوری اسلامی به دموکراسی و اعتلای کرامت انسانی در ایران آینده را به نمایش بگذارند.

این موج انسانی و اجتماعی ستایش‌برانگیز تبلور خواست مردم ایران در حرکت رو به‌جلو‌ با درس گرفتن از تجارب گذشته حول آرمان‌ها و ارزش‌های معطوف به زندگی انسانی و پایان دادن به تمامی اشکال اقتدارگرایی و تبعیض است. زنان ایرانی سزاوار زندگی آزاد و به دور از امر و نهی‌های برخاسته از وا‌پسگرایی دین‌بنیاد و فرهنگ مردسالاری و مردم ایران خواهان یک زندگی عادی هستند. هیچ دولت و نهادی حق ندارد در سبک پوشش و‌ شیوه زندگی مردم دخالت کند. بدن زنان موضوع قدرت نیست و متعلق به خود آنان است.

بر اساس گزارش رسانه تا امروز چهار نفر از اعتراض‌کنندگان در تظاهرات ۲۸ شهریور (دیروز) در شهرهای مختلف کشته و ۷۵ نفر زخمی شده‌اند، ما، شش سازمان و حزب جمهوری‌خواه دموکرات، این اقدام خشونت‌آمیز و جنایتکارانه و ادامه جنایات جمهوری اسلامی را که همواره اعتراضات را با گلوله پاسخ می‌دهد به شدت محکوم می‌کنیم. ما حمایت و تقدیر خود از اعتراضات خشونت‌پرهیز مردمی را اعلام می‌داریم و بر این باوریم راه عقب نشاندن استبداد حاکم، ایستادگی روی خواست ها تا دستیابی به آن‌ها است. تاکید می‌کنیم که راه رهایی کشور از معضلات گوناگون، تحقق آزادی‌های اجتماعی، فردی و سیاسی و پایان دادن به استبداد حاکم و هر نوع دیکتاتوری، در تداوم اعتراضات خیابانی و دیگر اشکال مبارزه خشونت‌پرهیز و تلاش خستگی‌ناپذیر برای تقویت و سازماندهی آن است. نافرمانی مدنی ‌و مقاومت جمعی در برابر مداخله حکومت در امر پوشش زنان و سبک زندگی مردم، رویکرد بایسته‌ای است که در چشم‌انداز وسیع‌تر علاوه بر استیفای حقوق زنان موازنه قوای اجتماعی را به شکلی پایدار به نفع نیروهای دموکراسی خواه دگرگون می‌کند. بازداشت شدگان باید به سرعت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند. ما از همه نیروهای دموکراسی خواه دعوت می‌کنیم تا فعالانه از گسترش اعتراضات و ترویج کنش‌گری پشتیبانی کنند.

هیئت‌های سیاسی ـ اجرایی

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

جبهه ملی ایران- اروپا (سامان ششم)

حزب چپ ایران ( فدائیان خلق)

حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران (همسازی ملی جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک)

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

۲۹ شهریور ۱۴۰۱

۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.