تصویب پیشنهادهای روحانی برای مبارزه با افراط گرایی در مجمع عمومی سازمان ملل

نیویورک، ایرنا – بعد از حدود دو ماه از نخستین حضور دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و سخنرانی در جمع نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور جهان، پیشنهادات وی برای مبارزه با خشونت و افراط گرایی در قالب قطعنامه مجمع عمومی با رای قاطع اعضا به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر اصلی سازمان ملل ، صبح امروز پیشنهادهای دکتر روحانی که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای تصویب به صحن مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شده بود، بعد از تشریح این پیشنهادها توسط نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سفرا و نمایندگان بسیاری از کشورهای جهان در حمایت و تایید این پیشنهادات سخنرانی کردند و خواستار تصویب آن به عنوان راهکارهای عملی برای مقابله با خشونت و افراط گرایی در جهان شدند.

محمد خزاعی گفت : حمایت کشورها در تصویب پیش نویس نهایی این قطعنامه نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن این چالش امروز جهانی و همچنین نیاز روزافزون به مقابله با خشونت و افراطی گری است.

وی افزود : توجه اصلی این پیش نویس معطوف به مقابله با رشد افراطی گری و خشونت های فرقه ای در شماری از مناطق جهان است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت : ایده اصلی این پیش نویس از سوی دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و هدف آن ارتقا و تقویت روحیه تعامل و حرکت در جهت رفع خشونت و افراطی گری در سراسر دنیا است.

وی اضافه کرد بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی به لزوم مبارزه با دو پدیده افراط و خشونت و نیز طرح نگرانی درباره نهادینه شدن خشونت و افراطی گری بجای گفتگو و تعامل و خطرات ناشی از آن اختصاص یافت.

خزاعی اظهار داشت با توجه به وضعیت امروز جهان لازم است جامعه بین المللی بیش از هر زمان دیگر نسبت به اتخاذ راههای موثر برای مقابله با افراطی گری و خشونت اقدام نماید و این پیش نویس از این نظر بی بدیل است چرا که تاکنون مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مقابله با افراطی گری توام با خشونت مصوبه ای نداشته است.

سفیر ایران در سازمان ملل در بخشی دیگر از سخنانش گفت : این پیش نویس از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و غیر دولتی می خواهد سیاستهای جدیدی را با هدف مقابله با خشونت و افراطی گری تدوین کرده و راههای عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال نمودن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی نمایند.

وی افزود: بر همین اساس از دبیر کل سازمان ملل نیز خواسته شده است در اجلاس هفتادم مجمع عمومی نسبت به اجرای مفاد قطعنامه مذکور و مساعدت سازمان ملل و دبیرخانه در کمک به اعضا برای آگاه سازی مردم کشورها اقدام نماید.

نماینده دائم فیلیپین در سازمان ملل ضمن حمایت از ایده های دکتر روحانی برای مقابله با افراط گرایی، اظهار داشت پیشنهادات رییس جمهور ایران عاملی مهم و موثر در جهت استقرار صلح و امنیت جهانی محسوب می شود.

وی اظهار داشت میانه روی یکی از ارزش های نهفته در فرهنگ آسیایی است و افراط گرایان در جهان همواره در مقابل میانه روی و اعتدال قرار گرفته اند.

نماینده آمریکا در این نشست ضمن استقبال از پیشنهادات دکتر روحانی اظهار داشت دولت جدید ایران به درخواست مردم این کشور مسیر میانه روی و اعتدال را پذیرفته است و در عرصه های داخلی و خارجی به این سمت حرکت می کند.

وی افزود : ما معتقدیم که مقابله با خشونت و اعتراض به تندروی یک هدف بسیار با اهمیت است و قطعنامه پیشنهادی ایران تاکیدی بر ضرورت تعامل و اعتراض به خشونت ها برای رسیدن به راه حل های دپیلماتیک است.

نماینده اتحادیه اروپا نیز با قدردانی از پیشنهادهای دکتر روحانی برای مقابله با افراط گرایی در جهان گفت : اتحادیه اروپا قطعنامه پیشنهادی ایران را برای ریشه کنی افراط گرایی، خشونت و استقرار صلح و امنیت جهان ضروری می داند.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تنها نماینده هراسان نشست امروز بود، زیرا با بیان برخی اتهام های بی اساس تلاشی بی ثمر را برای تحت تاثیر قرار دادن اجماع جهانی نسبت به قطعنامه پیشنهادی ایران انجام داد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل