امیرسالار داودی، وکیل زندانی در ایران برنده جایزه حقوق بشری وکلای اروپا شد

شنبه, 2ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

امیرسالار داوودی

یورونیوز

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری در ایران که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد برنده جایزه حقوق بشری «لودوویک تراریو» شد.

این وکیل دادگستری پیش از این وکالت شماری از مدافعان حقوق بشر در ایران را برعهده داشت. او همچنین یک کانال تلگرام به نام «بدون روتوش» را برای وکلای دادگستری ایران ایجاد کرده بود. امیر سالار داودی آبان سال ۱۳۹۷ در دفتر وکالت خود بازداشت شد. او سپس در خرداد سال ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱۱ ضربه شلاق و ۳۰ سال حبس محکوم شد.

اتهام‌های او در جریان محاکمه در دادگاه انقلاب «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر» بود. امیرسالار داودی خرداد سال جاری با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد اما ۱۳ روز بعد بار دیگر به زندان انتقال یافت. 

نسرین ستوده یکی دیگر از وکلای دادگستری ایران در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه حقوق بشری «لودوویک تراریو» شده بود. هیات داوران این جایزه متشکل از نمایندگان حدود ۱۰ کانون وکلا و انجمن‌های وکلای دادگستری در سراسر اروپا است.

هیات داوران این جایزه همچنین کانون وکلای ورشو، پایتخت لهستان را به عنوان برنده جایزه «کانون وکلای سال» معرفی کرد. 

برتران فاورو، بنیانگذار جایزه حقوق بشری «لودوویک تراریو» و رئیس هیات داوران گفت که اعطای جایزه به امیرسالار داودی تاکیدی بر «غلبه نیروی مردمسالاری و مدافعان حقوق بشر» محسوب می‌شود. وی برخورد صورت گرفته با امیرسالار داودی را «اذیت و آزار قضایی» خواند.

معرفی امیرسالار داودی به عنوان برنده جایزه حقوق بشری «لودوویک تراریو» در حالی صورت می‌گیرد که موج اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران تاکنون جان ده‌ها نفر را گرفته است. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز جمعه تعداد قربانیان اعتراض‌های یک هفته اخیر در ایران را دستکم «۵۰ نفر» اعلام کرد.

نام جایزه «لودوویک تراریو» به یکی از وکلای دادگستری فرانسه اشاره دارد که در سال ۱۸۹۸ لیگ حقوق بشر را پایه گذاشت. نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی اولین برنده جایزه «لودوویک تراریو» در سال ۱۹۸۵ بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.