دود آتش‌سوزی در هورالعظیم بازهم به اهواز رسید

شنبه, 2ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

دود آتش‌سوزی در هورالعظیم بازهم به اهواز رسید

ایرنا:

علی بنی‌عگبه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در زمان انتشار دود غلیظ در اهواز، گشت‌های پایش محیط زیست نقاط مختلف شهر و منابع آلاینده را بررسی می‌کنند که نتیجه بازدیدهای میدانی نشان داد دود غلیظ امروز ناشی از ادامه آتش‌سوزی هورالعظیم در عراق است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها دود امروز ارتباطی به سایت دفن پسماند صفیره نداشته، توضیح داد: بوی دود ناشی از زباله با بوی دودی که از آتش‌سوزی نیزارها ایجاد می‌شود با یکدیگر متفاوت است و کاملا قابل تشخیص است.

بنی‌عگبه افزود: در هفته گذشته، دود از سایت قدیمی دفن زباله در اهواز در نزدیکی روستای برومی متصاعد شده بود که بر روستاهای اطراف آن تاثیر گذاشت؛ هر از چندگاهی شاهد متصاعد شدن گاز از این سایت هستیم.

وی همچنین گفت: گزارش هر نوبت آلودگی هوا و انتشار دود در اهواز به اداره کل محیط زیست اعلام، و موضوع از طریق سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود، اما با توجه به اینکه محل آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است، از دسترس ما خارج است.

بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم از اواخر خرداد امسال آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. دود ناشی از این آتش‌سوزی با تغییر جهت باد، بارها بر شهرها و روستاهای مرزی خوزستان تاثیر گذاشته و شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه و حتی اهواز را فراگرفته است.

صبح امروز شنبه نیز دود غلیظی شهر اهواز را فراگرفت که تا نزدیک ظهر باعث کاهش کیفیت هوا شد. البته به دلیل اختلال چند روزه در اینترنت، سامانه پایش کیفی هوای کشور از دسترس خارج شده و میزان آلودگی هوا اعلام نشده است.

در دود گرفتگی که یک هفته پیش رخ داد، علیرضا آذریان مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود: دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم باعث افزایش آلودگی هوا در اهواز تا ۶ برابر و در سوسنگرد تا ۱۶ برابر حدمجاز شده است.

سید عادل مولا معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز پیش از این گفته است: بیش از ۲۲ هزار هکتار در بخش عراقی و ۵۲۰ هکتار در بخش ایرانی هورالعظیم از ابتدای تابستان امسال تاکنون دچار آتش‌سوزی شده، اما کشور عراق تاکنون به مکاتبات برای خاموش کردن آتش هورالعظیم در خاک این کشور پاسخ نداده است.

ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این وعده کرده بود که پیگیری‌ برای گرفتن مجوز خاموش کردن آتش در خاک عراق انجام شده و این مجوز تا نیمه مرداد امسال صادر شود.

آتش‌سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. تابستان پارسال نیز آتش‌سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر رُفیِّع را چندین روز درگیر کرد اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. حتی اعزام بالگرد آبپاش هم نتوانست آتش را خاموش کند و دود این آتش سوزی هشت شهرستان را فراگرفت.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.