تغییر اقلیم رتبه اول در دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه/فعالیت چاه ژرف در سیستان منوط به مجوز زیست محیطی است

شنبه, 2ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

تغییر اقلیم رتبه اول در دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه/فعالیت چاه ژرف در سیستان منوط به مجوز زیست محیطی است

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، علی سلاجقه روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به ایرنا افزود: با توجه به روند تغییر اقلیم که در حال رخ دادن است، باید خود را با این شرایط سازگار کنیم و روند تغییر کاربری‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدیریت شود. 

معاون رئیس جمهور اظهارداشت: در این بخش وزارت جهاد کشاورزی باید با جدیت ورود کند تا کشت جایگزین صورت گیرد و از تولید محصولات آب‌بر جلوگیری شود. 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت احیا و حفظ دریاچه ارومیه، نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری ارسال و شرایط دریاچه و لزوم احیای آن‌را در هفت بند تعیین کردیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: شرایط سازگاری با تغییر اقلیم می تواند تا حد زیادی مشکل را برطرف کند، در دولت قبلی و از زمان ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات سخت افزاری زیادی با هزینه های هنگفتی صورت گرفته است که باید در این دولت تلاش کنیم تا به پایان برسد و این هزینه‌ها نتیجه بخش باشد. 

از روزی که ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت، متاسفانه اراضی زیر کشت افزایش یافته است که این با رسالت ستاد تناقض دارد

سلاجقه با تاکید بر اینکه بر روی نجات دریاچه متمرکز شده ایم، گفت: الان آمادگی برای انتقال ۶٠٠ میلیون متر مکعب آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه وجود دارد اما هنوز تونل کانی سیب آماده نشده است تا آب منتقل شود؛ از سوی دیگر تصفیه خانه های ارومیه و تبریز آماده شده تا ١٠٠ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

وی اظهارداشت: از روزی که ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت، متاسفانه اراضی زیر کشت افزایش یافته است که این با رسالت ستاد تناقض دارد. 

سلاجقه افزود: بحث بعدی ما با وزارت نیرو است تا حقابه دریاچه را بدهد اما مشکلی که در روند آزادسازی حقابه وجود دارد این است که در روند جاری سازی حقابه، آب در مسیر منحرف می شود و به تالاب نمی رسد از این رو در تلاشیم تا راهکارهایی ارایه دهیم که حقابه مستقیم به تالاب برسد و در تلاشیم تا این روند برای تالاب های دیگر هم اجرا شود. 

اجازه استحصال آب ژرف در سیستان بدون مجوز محیط زیستی نمی دهیم 

سلاجقه در ادامه درباره استحصال آب ژرف در سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه آب‌های ژرف قرار است معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ما گزارش دهد اما هنوز گزارشی به ما نرسیده و قرار است بر روی سه چاه ژرف که به صورت آزمایشی استحصال می شود، مطالعه کنند.

وی افزود: در خصوص فعالیت چاه های آب ژرف در سیستان و بلوچستان، تا زمانی که مجوز زیست محیطی نداشته باشد، اجازه فعالیت نخواهیم داد. 

هیچ پروژه ای بدون مجوز محیط زیستی اجرا نمی‌شود

سلاجقه گفت: در دولت تاکید شده است که کلنگ هیچ پروژه  فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی به زمین زده نشود و این مسأله در هیات دولت هم مورد تاکید قرار گرفت. 

معاون رئیس جمهور اظهارداشت: اینکه این روال در دولت های بعد هم تداوم داشته باشد و اینکه چه تضمینی دارد، برخی پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی در این دولت متوقف شده در دولت بعدی هم ادامه یابد یک بحث قانونی است. 

وی ادامه داد: برای این منظور در حال بازنگری خیلی قوانین موجود هستیم که از جمله آن بازنگری قانون حفاظت از مناطق چهارگانه است؛ در واقع دنبال قانونمند کردن آن هستیم، مجلس هم به این مقوله توجه ویژه دارد. 

با صنایع آلاینده شوخی نداریم 

سلاجقه درباره فعالیت کارخانه کانسار خزر گفت: مسأله آلودگی این کارخانه را با جدیت دنبال می کنیم در این زمینه با هیچ صنعت آلاینده ای شوخی نداریم. 

وی تاکید کرد: صنایع مکلفند نسبت به رفع آلایندگی خود در زمان تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام کنند در غیر اینصورت دستور توقف فعالیت آنها صادر می‌شود. 

مقابل مفسده‌ها می ایستیم

معاون رئیس جمهور تاکیدکرد: در مقابل مفاسد چه داخل و خارج از سازمان محکم می ایستیم و تلاش می‌کنیم محیط زیست به مقوله درجه یک تبدیل شود و قطعا این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. در این زمینه از ظرفیت کمیسیون اصل ۹۰ نیز کمک خواهیم گرفت. 

سلاجقه  اظهارداشت: متاسفانه در زمینه بودجه به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی کوچک نگاه شده است، در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی داشتیم و در بودجه ۱۴۰۲ تمام حقوق سازمان را در بحث بودجه دخالت می دهیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه امسال بودجه سازمان با دید خوبی ارائه می شود و برنامه برای ۱۴۰۲ نیز تا آخر شهریور ماه آماده و به دولت ارائه می شود. 

تمام اعضای دولت در حفظ محیط‌زیست همکاری می کنند 

سلاجقه گفت : این دولت با اینکه شعارهای محیط زیستی سر نداد، اما یکی از محیط زیستی ترین دولت هاست؛ در بحث آزادسازی سواحل دولت فقط حرف نزد و از خود شروع کرد این در حالی است که دولت‌های قبلی فقط موضوع را مطرح می‌کردند و همچنین در بحث حواشی رودخانه کرج هم دولت محکم ایستاد. 

وی اظهار داشت: اگر کاری در این دولت انجام شده که ضد محیط زیست باشد و ما جلوی آن را نگرفته باشیم مصداقی بگویید حتماً اجرا می‌کنیم استخوان لای زخم‌های زیادی وجود دارد جاهایی که محکم ایستادیم، تمام دولت همکاری کرده است؛ در بحث پتروشیمی بهبهان تمام دولت در کنار محیط زیست قرار گرفت. 

سلاجقه اظهارداشت: در دولت میثاق بستیم که هیچ پروژه‌ای بدون مجوز زیست محیطی اجرا نشود و اگر هم کلنگ خورد بلافاصله متوقف خواهد شد اما گاهی برخی دستگاه‌ها یک سری مسائل مطرح می‌کنند که نیاز به بررسی دارد بیش از ۴۰۰ پروژه که مجوز محیط زیستی نداشتن اجرای آنها متوقف شد این خود نمونه یک رویکرد محیط زیستی در دولت است و نشان می دهد تا زمانی که مجوز اخذ نشود، اجازه فعالیت نخواهیم داد. 

وی تاکید کرد: البته پیچیدگی معادله را خوب درک می کنیم و می دانیم که کشور به توسعه و اشتغال نیاز دارد اما تاکید می‌کنیم که هر توسعه باید پایدار باشد و در راستای آن محیط زیست حفظ شود. 

رئیس سازمان محیط زیست گفت: تا پیش از این هیچ پروژه ای قبل، حین و بعد از اجرا پایش نمی شد اما اکنون این مقوله در برنامه سازمان محیط زیست قرار گرفته و به صورت کامل هر پروژه ای پایش می‌شود تا مطمئن شویم که مجریان به تعهدات خود عمل می کنند.

تجهیز محیط بانان در دست اقدام است 

سلاجقه گفت: محیط‌بانان در سخت ترین شرایط کارشان را انجام می دهند آنها در مناطقی حضور دارند که حتی نیروهای امنیتی حضور ندارند، آنها هم کار خودشان و هم کار امنیت مناطق را  انجام می دهند. 

وی تاکید کرد: بر این اساس مزایای محیط بانی به طور کامل دیده شده است، هفته گذشته جلسه مناقصه تجهیزات انفرادی محیط بانان تشکیل شد و هفته آینده این امر محقق می‌شود، بحث پایش مناطق با استقرار فناوری های روز دنیا نیز مطرح است که بر این اساس استفاده از پهپاد برای پایش مناطق و بحث زمین خواری در دستور کار قرار دارد که با این اقدام بار زیادی از دوش محیط بانان برداشته خواهد شد. 

سلاجقه گفت: ١٢٠٠ موتورسیکلت که به استان ها داده شد همه به سیستم GPS مجهز هستند، همچنین در زمینه مباحثی مانند جیره محیط بانان و لباس آنها اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

سلاجقه افزود: در بحث قانون هم کمبودهایی داشتیم که فعلا در حال بازنگری قانون بیمه ای محیط‌بانان هستیم؛ تا در بحث قضایی و شهید تلقی شدن محیط‌بانی حین ماموریت نواقص برطرف شود، چندی پیش در این زمینه با علوم اول رییس‌جمهور نشست داشتیم که خیلی خوب پیش رفت. 

برای دریافت حقابه هامون از ظرفیت های بین المللی استفاده می کنیم 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از آنجا که در افغانستان دولت متمرکزی مستقر نیست از این رو نمی توان آن دولت را بازخواست کرد اما با توجه به اهمیت موضوع مسأله حقابه تالاب هامون را از طریق وزارت خارجه دنبال می کنیم. 
سلاجقه تاکیدکرد: اما زمانی که دولت مقابل خلف وعده می کند حتما از ظرفیت های بین المللی استفاده خواهیم کرد. 

اجازه نمی دهیم فضای مجازی سازمان را مدیریت کند 

سلاجقه درباره حواشی مراسم تودیع و معارفه یکی از مدیران استانی سازمان گفت: از لحاظ مدیریتی نه داخل و نه خارج سازمان مشکلی نداریم و هیچ وقت اجازه نمی دهیم که فضای مجازی سازمان حفاظت محیط‌زیست را مدیریت کند، در مدت ١١ ماه که در سازمان هستم در مراسم تودیع و معارفه هیچ مدیری مشکلی ایجاد نشد اما چندی پیش این مراسم برای یکی از مدیران آن حاشیه ساز شد. 

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم نیروهای داخل سازمان باید ارتقاء یابند چون آنها پیکره اصلی سازمان هستند اما در این مراسم مشکل پیش آمد، در واقع مدیر قبلی به فردی که قرار بود جایگزینش شود، پیامک تهدیدآمیز فرستاد که دور از شأن است، حتما منافعی به خطر می افتاده که فضا به این سمت کشیده می‌شود اما ما کار خودمان را می کنیم.

قوه قضاییه در ماجرای محیط بانی نجفی پاسخگو باشد 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در فاز اول برای مخاطبان برومند نجفی حکم اعدام صادر شده بود اما با ارائه مستندات به دادگاه این حکم شکست و شبه عمد خوانده شد، سازمان برای دریافت رضایت از خانوع مقتول تلاش زیادی کرد و جلسات زیادی با خانواده مقتول برگزار شد و به نتایج خوبی نزدیک بودیم اما متاسفانه این اتفاق ناگوار رخ داد و محیط بان نجفی در مقابل دادگاه توسط پدر مقتول کشته شد. 

سوال این است وقتی تیم حفاظت حضور دارد، چگونه این اتفاق افتاد؛ دستگاه قضایی، حفاظت همه باید پاسخگو باشند، از قصور در این مسأله نمی گذریم. موضوع را با وزیر کشور مطرح کردیم و تاکید شد که قوه قضائیه، نیروی انتظامی همه باید به تکلیف خود به نحو مطلوب عمل کنندوی اظهارداشت: سوال این است وقتی تیم حفاظت حضور دارد، چگونه این اتفاق افتاد؛ دستگاه قضایی، حفاظت همه باید پاسخگو باشند، از قصور در این مسأله نمی گذریم. موضوع را با وزیر کشور مطرح کردیم و تاکید شد که قوه قضائیه، نیروی انتظامی همه باید به تکلیف خود به نحو مطلوب عمل کنند. 

وی درباره اینکه هنوز قاتل محیط بان نجفی دستگیر نشده است، گفت: برای من هم جای سوال است که چطور هنوز دستگیر نشد ه است. 

وظایف دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک مشخص شده است 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در راستای اجرای این قانون هوای پاک با وزیر کشور جلسات زیادی داشتیم که در نهایت موفق به دریافت ۶٢ حکم به مبلغ ۵٠ هزار میلیارد تومان شدیم و بر اساس آن دستگاه‌های متولی مشخص و وظایف آنها نیز تعیین شده است. 

وی اظهارداشت: بر این اساس وظیفه هر دستگاه، زمان اجرا، روش کار  و محل تامین اعتبار به طور کامل دیده شده و دستگاه قضایی وارد کار شده است. 

وی با اشاره به اینکه سامانه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با استفاده از این سامانه کار پایش اجرای این احکام را انجام می دهیم. 

سلاجقه درباره موضوع گرد و غبار نیز گفت: در این زمینه هم داخل و هم خارج از کشور اقدامات خوبی انجام شده است که در بخش خارجی منجر به برگزاری نشست وزیران منطقه ای شد که با حضور ١١ کشور در ایران برگزار شد؛ در حاشیه آن ۵ تفاهم نامه امضا کردیم و بر اساس آن مهرماه کارشناسان ایرانی به عراق و سوریه می روند تا اقدام اجرایی مقابله با گرد و غبار آغاز شود.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان های محیط زیستی
سلاجقه گفت: سال دانش بنیان است و از این رو در تلاش برای استفاده از ظرفیت دانش بنیان های محیط زیستی هستیم که در این راه جلسات متعددی با سمن های فعال در این بخش برگزار کردیم تا از ایده‌های آنها در راستای حفظ محیط‌زیست استفاده کنیم. 

وی اظهارداشت: با ٢٣٠ شرکت دانش بنیان محیط زیستی همکاری داریم و قرار است مهرماه بیستمین نمایشگاه محیط زیست با حضور فعال دانش بنیان ها برگزار شود؛ همچنین اعلام کردیم با هر شرکت دانش بنیانی که مهر استاندار داشته باشد همکاری می کنیم. 

مدیریت پسماند با محوریت سه استان شمالی کشور

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در زمینه پسماندهای عادی که شهرداری ها مکلفند مدیریت کنند اما پسماندهای دیگری هم هستند که باید دستگاه ها در کنار هم آن را مدیریت کنند. 

وی تاکیدکرد: مدیریت پسماند جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است، ستاد مدیریت پسماند سال ٨۶ در سازمان محیط‌زیست تشکیل شد که تاکنون ٣١ جلسه داشته است این در حالی است که ١۴ جلسه آن در مدت ١١ ماه گذشته برگزار شد. 

سلاجقه اظهارداشت: برای پسماند سراوان اقدامات خوبی انجام شد در آن منطقه سالها انباشت زباله داشتیم که ارتفاع آن به ٩٠ متر رسید که قرار است منطقه مدیریت و ایزوله شود تا دیگر نشت شیرابه نداشته باشیم. البته برای شمال کشور بحث زباله سوز هم مطرح است. 

وی گفت: برای پسماندهای صنعتی هم بحث تبدیل آن به سوخت مطرح و قرار است در کارخانه سیمان تهران اجرا شود البته در حال رایزنی هستیم تا در بقیه کارخانه سیمان های کشور هم اجرا شود. 

اربعین محیط زیستی برگزار شود

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مراسم اربعین مورد احترام همگان و یک مراسم بین‌المللی است اما متاسفانه بسیار دیده می شود که در مسیر زائران حجم زیاد زباله وجود دارد که این خوشایند نیست؛ بر این اساس ستادی در سازمان شکل گرفته تا این مراسم محیط زیستی برگزار شود. 

وی اظهارداشت: این مسأله نیازمند آموزش زائران است که انجام خواهد شد، همچنین شهرداری ها مکلفند تا پسماندها را از مسیر جمع آوری کنند. 

خسارت میانکاله اخذ می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر در روند اجرای بخشی از پتروشیمی میانکاله خسارتی به محیط‌زیست وارد شده باشد، حتما برآورد و اخذ می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.